Saturday, February 13, 2010

Ke Pangkuan Ayah Ibu

Ikutkan hati Innova ini saya ingin henjut selaju yang mungkin, seusai solat jumaat lagi ingin saya luncurkannya di atas aspal timur barat, gagah mendaki cerun, lasak menuruni lembah.

Walau semilir angina bertiup kencang, membawa bilahan masa berlalu pergi, saya akan terus menekan pedal, walau mata dihinggap kantuk, walau badan lesu seribu, kerana niat dihati, biar cepat menjejak destinasi.

Tapi suara rasional saya membantah, biarkan tubuh mendapat rehat, biar minda segar berfokus dan biarkan jalan beransur pulih.

Meluncur dihari jumaat umpama mencari bala dan penat, jalanan tersesak tenat.Entah bila destinasi mampu dijejak enak.

Saya difahamkan, kepulangan ke kelantan pada hari pertama cuti sebegitu pastinya akan mengundang sesak yang menguji kesabaran.

Hari ini, selepas subuh kami bertolak, latihan bangun awal hari persekolahan mempermudahkan anak-anak bersiap dan bersedia lebih awal. Tiada yang meragam. Terima kasih anak-anak abah.

Bersarapan dengan sandwich telur yang sempat disediakan awal oleh isteri tercinta, saya focus memandu. Jam 730 pagi kami sudah dijalanraya. Bergerak lancar dari penang ke kulim, dari kulim ke grik, dari grik menuju jeli dan terus ke kota bharu.

Perjalanan lancer dengan jangkaun kelajuan sekitar 70-80km sejam. Jalan dilimpahi kereta. Walau tiada zon pecut, perjalanan tidak terganggu. Tapi masih terdapat sekurang-kurangnya 3 kemalangan tahap sederhana serius yang saya saksikan. Tiada kemalangan jiwa saya kira.

Ya allah, selamatkanlah perjalanan ini.

Jam 2 saya tiba di kampong halaman. Bercuti di Kampung sempena raya cina. Situasi yang tidak pernah saya nikmati sejak berkeluarga ini.

Seingat saya, bersama ayah dan ibu sempena raya cina ini berlaku lebih 10 tahun dahulu, berlangsung dalam suasana meriah khas untuk anak yang pertama berlepas kea lam perkahwinan. Hari tersebut adalah hari kenduri menerima menantu. Saya dan isteri baru melapor diri sebagai bakal guru di maktab perguruan islam bangi tahun 2000.

Hari ini, wajah ibu yang saya panggil MAMI saya tatap sedalamnya. Saya salaminya dan cium pipinya . Terasa getaran kasih masih hebat dihati seorang ibu.

Saya pastikan setiap anak menyantuni neneknya. TUK MI mereka disalami seorang demi seorang. Rasa rindu terubat puas, ngomelan untuk pulang kekampung sebelum ini akhirnya terpadam dengan aliran sentuhan yang mengalir ditangan nenek tua mereka ini.

ABAH datang dengan watak seriusnya. Namun mesra bersama cucunya tidak terlindung. Pantas diangkat dukung cucu kecil dan diacah ceria.

ABAH dan MAMI, saya janji pada nafas yang masih berbaki, moga allah berikan kekuatan untuk saya memenuhi azam lama saya, jadikan saya anak soleh yang sentiasa berbakti pada orang tuanya.

ABAH dan MAMI, terima kasih atas segala jasa, didikan dan agama yang diberikan, jua dengan kesabaran menangani karenah anakmua ini.

Terima kasih kerana menjaga dan tidak membuang saya.

p.s : Masih terkenang malang nasib anak yang dibuang. Andainya suara itu didengari cuping telinga manusiawi, takkan tergamak mereka dibiar mati sendirian. Terasa pasti sedihnya tangisan perpisahan anak kecil itu dimalam yang serba kejam ini.

No comments:

Post a Comment