Saturday, November 21, 2009

Khutbah Wida' - Warisan Korban Untuk Solidariti Ummah

Khutbah Wida' di bumi Sabah

Mungkin sudah tertulis, jumaat terakhir saya dibumi sabah ini ialah di Masjid Muhajirin Kg. Warisan, malam sebelumnya saya dimaklumkan awal supaya dapat hadir menjadi Khatib di sini,sebagai khidmat terakhir katanya setelah mendapat maklumat perpindahan saya.

Untuk tidak menghampakan, saya penuhi permintaannya walaupun minda masih lagi kusut dengan pelbagai misteri perpindahan dan aktiviti serah tugas yang belum saya selesaikan.

Namun antara yang utamanya, emosi saya bercampur, antara rasa gembira syukur dapat pulang berbakti dan dekat pada ibubapa yang hamper sedekad sudah saya berjauhan, tempoh 5 tahun di Jordan dan 9 tahun di Sabah menjadikan hati saya tidak keruan dan betah untuk terus lama di Sabah ini… namun yang pastinya, rasa sedih perpisahan, takut kehilangan, bersalah terhadap rakan seperjuangan, dan juga resah kerana usaha dakwah kerdil saya di sini tidaklah seberapa, bimbang tidak di terima tuhan.

Dalam keadaan tidak bersedia, saya daki tangga mimbar ini dengan tekad memberi sesuatu, menyampaikan walau sepatah kata dari sabda junjungan dan seterusnya melunaskan janji diri untuk terus menabur manfaat hinggalah ke akhirnya.

Praktikal Haji

Saya bawakan persepsi Haji dan praktikalnya kepada umat dengan menyentuh ayat 26 surah al Haj, namun kali ini saya teruskan dengan ayat mencirikan khusus umat Muhammad ini sebagai umat perjuangan dan pilihan.

Ayat2 berikutnya dalam surah al haj ialah ayat 34-37 mencirikan umat mulia ini dengan sifat dan nilai ibadat perjuangan. Justeru, allah menjustifikasikan ibadat ini dengan satu titik noktah yang cukup penting …. Pengorbanan.

وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَكًا لِيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ (34) الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَى مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِي الصَّلَاةِ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ (35)
Allah menyatakan sifat umat ini mulia kerana kepatuhan dan ketaatan, lalu allah programkan umat ini dengan ibadat dan asas kemuliaan, haji menuntut kepatuhan, haji membina jati diri, haji menuntun ukhuwwah, haji menyantuni ilmu, haji mengasak nilai ibadah dan haji mengukuhkan jiwa pengorbanan.

Pilihan Keimanan

Kerana itulah allah menggariskan sifat umat mulia beriman ini dengan menyatakan allah telah memberi projek ibadah kepada manusia, dalam manasik Haji dan ibadat korban ini untuk terus dihayati, dan seterusnya mengagungkan tuhan yang satu ….

Sifat hamba yang disayangi ini, jika disebut nama allah .. terdetik rindu dihati, terbenih rasa sayang dijiwa, tersemat azam ingin mulia dengannya daan terpasak takut membenci murkanya, juga untuk mereka yang sentiasa memilih kesabaran dibalik amarah dan musibah, mengerjakan taat solat dan senantiasa mudah mengosongkan kocek kerana infak dijalan Allah.

وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوَافَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ كَذَلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (36) لَنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِنْ يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ (37)

Harga sebuuah pengorbanan

Program Korban bukan sekadar memilih, membayar wang dan menyembelih binatang, tapi hikmah terbesarnya ialah pilihan kita untuk terus taat dan bersama allah sepanjang jalan zaman. Lalu allah memberi latihan kepada kita untuk terus memandang hina kepda dunia, melihat kecilnya nilai harta, dan merasa ajaib dan nikmatnya keagungan tuhan.

Kerana itulah mungkin allah mengutuskan peringatan : Allah tidak sama sekali mahukan daging yang kamu korbankan, allah jugaa tidak inginkan darah-darah korban yang kamu tumpahkan, tetapi allah mahukan asas pengorbanan dan ketaatan ini terpahat dihati… allah mahukan ketakwaan, allah mahukan thabat dalam perjuangan, allah mahukan semoga petunjuk ini terus memberi sinar memandu perjalanan pulang ke alam yang lebih abadi.

Tuntasnya disini, bukan harga dan nilai binatang yang jadi taruhan pahala, bukan juga fizikal binatang korban yang dilihat tuhan ..bukan juga jumlah dan jenis binatang yang dipandang tuhan… tetapi allah akan melihat nilai pengorbanan yang bersemadi dalam hati dan sanubari serta manfaat yang dapat kita lampirkan bersamanya.

Justeru, pengorbanan kita untuk membantu kawasan dan komuniti islam yang merempat dan marhaen dibumi sabah ini, lama tidak pernah merasai manisnya daging dan lauk adalah lebih bermakna daripada kita menyimpan makanan dan memberi kepada kejiranan yang hanya memenuhkan peti ais rumahnya saban tahun dengan 5-10 kg daging korban tanpa langsung mengundang syukur dan rasa hebatnya persaudaraan Islam, bahkan mungkin besar mengundang celaka pemborosan dan pembaziran..

Jelasnya.. allah tidak memandang fizikal kita, allah tidak pernah melihat susuk paras wajah kita tapi allah menilai tahap ketaatan dan pengorbanan kita.

Berkorbanlah …. Dan hargailah setiap nikmat yang diberikan allah , serta selidikilah di sebalik setiap program ibadah aturan allah pada umat mulia ini.

Kiranya inilah khutbah wida’ saya di bumi Sabah.

No comments:

Post a Comment