Sunday, November 1, 2009

Masihkah kau ingat lagi..

Buat Sahabat2 Jordan,Bumi anbiya'dan dataran syam....

Masihkah kau ingat ….. hari pertama, dalam kepayahan menerima takdir yang tersurat, kita menapak kaki juga penuh berat mengunjungi sakan dan mendaftarkan nama… disinilah nanti bermulanya permusafiran ilmu kami ya allah..terimalah kami yang terbuang ke bumi ini.Sesudah itu kita, bergegas pula kita ke masjid jamiah… untuk menunaikan tanggungjawab sebagai seorang hamba tuhan….

Sesampainya disana , berdiri kukuh dan mantap dipenjuru masjid sebelah kanan dengan dikelilingi para khalayak yang lain, seorang pemuda petah berbicara, dengan raut wajah penuh keyakinan dan suara lantang dan tegas mengulas fakta, dengan susuk dan gaya kemas menampilkan kewibawaan dan skill perawakan yang tersendiri, memukau sekelian anak-anak kembara ilmu ini bukannya dengan lantunan suara lantangnya memecahkan keheningan malam, bukan juga dengan retorik bahasanya yang berbunga-bunga akan tetapi… dialah sebenarnya pada peringkat awal pembuka minda ilmu dan intelek kita untuk mempunyai wawasan keintelengesiaan dan amanah ilmu dalam agama ini, petahnya menggulung hujjah bersulam fakta, disunting pula dengan petikan dalil yang dihafalnya penuh mantap, disinggung dengan rujukan kitab muktabar dari halaman dan penerbitnya… juga isu pemurniaan sejarah islam yang disentuhnya tentang berani dan amanahnya Tariq bin ziad dan juga khalifah mujahid Muawiyah bin abi sufyan dengan begitu santun dan mempesonakan . Pastinya anda semua dapat mengagak siapakah lelaki misteri itu..

Ya dialah dulunya yang kita pernah memanggilnya Ust Asri, presiden persatuan mahasiswa jordan dan kini sudah mendapat gelaran Dr. asri dengan jawatan mantan sahibus samahah negeri perlis.

No comments:

Post a Comment