Friday, April 9, 2010

Kiblat oh kiblat !!

Tiba disekolah SXI seawal Januari.

Saya menari mengikut rentak rutinnya seorang pengembara.

Menyapa, berjabat ukhuwwah, mengenal situasi, membaca persekitaran, mengadaptasi kelainan, mengubah kebiasaan dan merencana perubahan.

SURAU SXI, inilah markas dan pusat tarbiyah. Dipenjuru kekotak empat segi inilah saya memasang konkrit BAKTI, persatuan agama islam sekolah saya. Memasak elemen keterikatan pada rumah allah ini. Menyemai rasa segar dan indah bersama, tenang beribadat dan selesa berprogram antara langkahan awal permusafiran ini.

Dibawah bumbung inilah kami baru mula mengenal usrah, mengisi kekosongan rohani, mencumbui hidayah, memeluk rahmat allah hendaknya, disini kami mengatur saf berjemaah, mula tega untuk mengalunkan azan, solat bersama, melatih kepimpinan imam muda dan melakar kepatuhan disiplin makmum, keseragaman, kebersamaan dan kesatuan digarisan satu kiblat yang sama.



Kiblat…. Siapa akan mempertikaikan kiblat. Ia telah diorientasikan begitu dan akan terus kekal begitu. Tentunya lagi bukan saya yang baru berdiri belumpun setahun jagung. Saya hormati dan akur percaya pada kesolehan mereka yang pernah menabur jasa iman diSXI dulu.
Tapi gelisah ini timbul jua. Gelisah menunggu kepastian jawapan kiblat. Dari tuhan tentunya.

Rakan saya menimbulkan sangsi, kenapa kiblat kita tidak berjejeran lurus seperti arah masjid benggali berdekatan, ataupun memandang depan menghadap hotel bayview umpama gagah masjid kapitan keling dengan sejarah lamanya.

Maaf kawan… saya baru dan terlalu jahil pasal arah disini.

Tapi ibadat perlukan keyakinan, saya bergegas mencari kompas. Alat panduan arah yang amat berjasa itu. Menyelongkar maklumat di panitia Kemahiran Hidup dan Kadet Bersatu, tapi hampa. Seharian terbazir dalam pencarian yang kosong.

Mujurlah ada kawan di Pengakap yang prihatin dan banyak membantu. Beliau membekali saya dengan kompasnya.

Dan seterusnya dengan debar saya mencubanya. Setelah terlebih dahulu merujuk laman web e-solat mendapatkan bacaan kiblat untuk negeri pulau pinang.

Bacaannya ialah 291 34’ 37’’.

Lurus dan sedikit senget kekiri.

Sedangkan kami menghala ke kanan sebanyak 35 darjah. Jauhnya perbezaan saiz bukaan jaraknya. Astaghfirullah… ampunkan kami tuhan.



Lekas saya mendail sahabat lama, Ustaz Jumat dijabatan mufti sabah, meminta nasihat dan pandangan.juga panduan penentuan arah kiblat asas yang patut dibuat.

Dengan data telefon yang diberikan kawan saya itu, saya menghubungio jabatan mufti pulau pinang memohon panduan dan pemastian.

Ustaz anuar menjawab ditalian, setelah salam dan sedikit berbasa basi awalan, saya meminta ajar dan panduan merungkai kemelut yang kusut.

Huraiannya menyenangkan, semudah menulis surat pada jabatan mufti dan mereka akan turun menanda kiblat dan memastikannya.

Jabatan mufti pulau pinang boleh dihubungi di talian 04-2630634.

Insya allah saya akan susulinya dengan surat secepat mungkin.

No comments:

Post a Comment