Thursday, April 15, 2010

Maahad Muhammadi LilBanin

Tersadung mata saya dengan bilangan mesej yang melimpah hingga ke angka 41.Nasib baiklah tangan ini masih mampu berpegang pada kekunci laptop ini, kalau tidak mungkin saya rebah kehairanan seketika.

Rasanya seminggu lamanya saya tidak update dan menjamah kotak email tersebut sama sekali ekoran tugasan rutin yang pelbagai.

Lalu dengan penuh berhati-hati saya membuka ruangan mesej yang tersimpan, rupanya banyak email berkenaan facebook dan komentar rakan lama terpamer menyusup ke akaun saya.

Dengan bertitlekan Zaman Sekolah Maahad Muhammadi melalui buku maya sahabat saya Ust Abdullah Hamzah, hati saya seperti terpanggil untuk meninjau dan menziarahinya seketika.



Dan, kejutan seterusnya saya terima dengan perasaan penuh syukur.

Pertama … alhamdulillah, melalui laman ini dia telah memasukkan nostalgia gambar zaman persekolahan dahulu, zaman budak2 hingusan yang ingin belajar hidup. Penuh berombak semangat, berjiwa pemberani dan penuh idealis wawasan yang masih belum tersingkap misterinya menjadikan kami tetga mendada amarah dan apajua rintangan.

Keduanya, tika pulang bercuti hari raya cina yang lepas, saya sempat mengambil album lama kami adik beradik yang disimpan kemas oleh ibu, tapi sayangnya hamper kesemua gambar lama persekolahan seakan musnah dicemburui hasad air basah yang entah dari mana. Kesemua gambarnya kabur dan harapan saya untuk menatapnya turut lebur. Dan sekali lagi alhamdulillah, teknologi kini mampu menyelamatkan keadaan, terima kasih kepada rakan yang prihatin.

Ketiganya … walau dalam nada pasif pengunjung yang bisu dan pemerhati senyap, saya meneliti setiap ungkapan komen, usik mengusik, bertanya khabar, mencoret nostalgia, menyulam data dan maklumat, menyaring memori dan menyimpan maklumat baru tentang rakan seperjuangan yang telah missing in action dalam mencari locus standy dan kendiri masing2.

Tersenyum sendirian dalam masa yang agak lama, jika dilihat orang pastinya saya sudah boleh dicop kurang waras, namun apakan daya sentuhan nostalgia ini telah menarik kewarasan dan rasional saya dari alam reality nyata, saya dibius lali dengan pelbagai episode nostalgic silih berganti menjengah keperdu minda sedar saya.

Ya, alangkah indahnya saat2 itu.

Dan melaluinya juga saya mampu untuk menjejak beberapa nama rakan lama yang terpisah, dengan variasi kerjaya dan kehidupan berbeza, kami meneruskan kehidupan kami dalam sisi dan dimensi yang berbeda, hanya kepada tuhan kami mengharapkan keredhaan.

Dan.. moga anak2 didikan Maahad Muhammadi Lelaki ini mampu menjelajah keseluruh dunia menabur bakti di hidangan kehidupan masyarakat.

Terkenang pada sahabat karib yang lama tidak bertemu seperti Joharee Mohamed, Akmalnizam, Burhan Che Daud, Maturidi, Pasangan kembar korea Ibrahim dan Fauzi, Rifqi dan lain2 yang tidak seangkatan dengan saya ke Timur Tengah.

No comments:

Post a Comment