Monday, April 5, 2010

Vilks – Spesis anjing terbaru

Tatkala umat islam diajar etika toleransi beragama, menghormati dan membenarkan pengamalan agama lain dilaksanakan tanpa paksaan dan tentangan, umat lain bersikap semberono dan menyongsang arus.

Tika allah memperingatkan adab berhujah dan berdakwah, jangan sampai meludah kelangit dan tertimpa kemuka sendiri dengan mencaci maki teori ketuhanan agama lain tanpa asas dan adab yang kemudiannya mengundang cacian bagi Allah, umat lain sewenangnya menyonteng arang dikanvas tulusnya peribadi rasul.

Tika umat islam menyanjung semua nabi sebagai tanda keimanan dan ideology agama, umat lain sewenangnya melemparkan penghinaan pada watak utama kenabian dengan sikap yang cukup jelik dan berbau permusuhan.

Dan kini muncul lagi pencacai keharmonian agama bernama Vilks yang sekadar mengumpan glamour dengan arca anjing jelik dan laknatnya.



Berikut petikan yang saya kutip dari blog zaid akhtar, sahabat seJordan.

Roger Endel Lars Vilks lahir pada 20 Jun 1946 adalah seorang seniman@kartunis Sweden. Vilks lahir di Helsingborg, Sweden. Dia mendapat Ph.D. dalam bidang sejarah seni dari Universiti Lund pada tahun 1987 dan bekerja di Oslo National Academy of the Arts pada 1988-1993. Dari tahun 1997 - 2003 dia menjadi profesor dalam bidang teori seni di Bergen National Academy of the Arts. Sebagai ahli teori seni, Vilks adalah pendukung teori institusi seni.

Vilks menjadi terkenal pada 1980 sebagai pencipta patung kayu dan Nimis Arx. Namun kini dia menjadi lebih terkenal apabila dia melukis karikatur Nabi Muhammad bertubuh anjing. Gambar-gambar itu hendak dipamerkan dalam sebuah pameran seni tempatan di bandar kecil Tällerud di Värmland, Sweden pada bulan Julai 2007 tetapi dibatalkan atas sebab-sebab keselamatan.

Malang sekali, akhbar tempatan, Nerikes Allehanda pula begitu berani menyiarkannya dengan alasan kebebasan bersuara. Tindakan tercela itu kemudian dituruti oleh tiga akhbar Sweden yang lain.

Tindakan itu mendapat bantahan rasmi daripada Iran, Pakistan, Afghanistan, Mesir dan Jordan serta Pertubuhan Persidangan Negara-negara Islam (OIC). Al Qaeda yang berpusat di Iraq menawarkan $50.000 kepada pembunuh beliau. Gunilla von Bahr, duta Sweden ke Iran telah dipanggil untuk menerima surat protes daripada kerajaan Iran.
Pada 9 Mac 2010, tujuh saspek komplot pembunuhan ditangkap di Ireland. Seorang wanita kulit putih, Colleen R. LaRose dari Philadelphia, Pennsylvania berusaha merekrut militan Islam untuk membunuh Vilks.

No comments:

Post a Comment