Saturday, April 17, 2010

Mengutip Mutiara Ceramah Agama

Antara keinginan saya apabila berada di Pulau Mutiara ini ialah untuk mengikuti dan mendampingi sebanyak mungkin majlis2 agama dan ilmu yang baik. Alhamdulillah, dalam permusafiran ini saya mendapati dipulau kecil ini rupanya terdapat pelbagai mutiara ilmu berharga yang mudah dikutip oleh sesiapa sahaja yang mengingininya.

Terdapat beberapa masjid mahupun surau yang setiap bulan akan mengeluarkan jadual khas KULIAH DAN CERAMAH di tempat mereka untuk maklumat dan tarikan publisiti untuk orang awam. Lambakannya bukan sekadar mengisi kekosongan maghrib dengan pengisiannya bahkan terdapat kuliah ilmu hujung minggu, kuliah waktu Dhuha dan juga kuliah khas untuk wanita.

Malahan pula ianya diisi oleh mereka yang sudah terbukti keahlian dan keilmuan mereka dibidang masing-masing. Antara tempat yang berdekatan dengan area kediaman saya di gelugor ialah Masjid Jelutong, Masjid negeri, Massjid sungai Gelugor, masjid USM, masjid raudhatol ulum bukit jambul dan lain-lain lagi.

Dengan lambakan mutiara yang pelbagai inilah, saya menyimpulkan tindakan ilmu saya juga harus berstrategi, teringat pasar kraftangan di sabah yang juga digelar umum sebagai pasar filipin sememangnya terkenal dengan rantai mutiara yang begitu indah susunan dan buatannya, namun melalui pemerhatian dan informasi mereka saya diberitahu bahawa mutiara ini terdiri dari pelbagai gred, ianya dinilai berdasarkan saiz, kilau cahayanya, fizikalnya yang bulat dan keaslian air masinnya. Jangan mudah tertipu dengan nama mutiaranya, ia sememangnya berbeza mutu dan nilai harga antara gred mutiara ini.

Atas factor itulah juga saya memikirkan tindakan yang sewajarnya, birlah saya mengutip mutiara yang berkualiti dan bernilai, moga ianya tidak membazirkan masa saya dan merencatkan nawaitu saya dalam mengejar dan menyebarkan hidayah dibumi tuhan ini.

Minggu lepas saya sempat mengutip satu mutiara bergemerlapan, insya allah moga ianya mampu saya rangkaikan dalam kalungan ilmu yang sempurna satu hari nanti.



Berikut adalah ulasan majlis diblognya sendiri.

12 April 2010, Pulau Pinang:- Dr Mohd Asri Zainul Abidin malam semalam mengadakan kuliah tafsir di Masjid Jelutong Pulau Pinang. Kuliah itu dihadiri oleh sekitar 500 hadirin. Turut hadir YB Exco Agama Negeri, Tuan Haji Abdul Malik Kassim.

Kuliah mingguan Dr Mohd Asri itu membahaskan mengenai tafsir ayat dalam surah Yusuf. Beliau menerangkan beberapa poin penting dalam ayat 4 dan 5 surah tersebut mengenai mimpi Nabi Yusuf AS serta perbualan baginda bersama ayahandanya, Nabi Yaakub.

Dalam pada itu, Dr Mohd Asri juga turut memberikan ulasan mengenai kes sebatan yang dikenakan ke atas Kartika Sari. Beliau berkata bahawa bukanlah beliau bersetuju seratus peratus akan pengguguran hukuman sebat, namun suasana yang kondusif perlu diwujudkan sebelum melaksanakan hukuman itu, “Suasana itu mesti sesuai untuk memungkinkan hukuman dilaksanakan.”

Namun dalam pada masa yang sama, beliau juga melahirkan kerisauan bahawa kemungkinan wujud ‘people above the (syarie) law’ dengan pengurniaan pengampunan yang mungkin menyebabkan suasana jadi mengelirukan di masa hadapan.

Dr Mohd Asri turut ditanya mengenai isu semasa yang semakin berleluasa iaitu zina serta pembuangan bayi. Fenomena yang tidak sihat dan berleluasa ini kata beliau, disebabkan bahawa kesukaran yang diwujudkan oleh sesetengah manusia dalam agama yang menyukarkan perkara yang halal seperti perkahwinan menyebabkan penzinaan berleluasa.
Wujudnya juga birokrasi dalam agama serta istiadat yang memaksa juga menyebabkan lebih ramai memilih jalan zina daripada berkahwin. Beliau juga turut membidas golongan agama yang lebih suka menghukum daripada memberikan solusi kepada permasalahan semasa yang berlaku dalam masyarakat setempat, “Dalam zaman ini, pendakwah perlu menggunakan hikmah (kebijasanaan) dalam mengatasi isu semasa.”

Beliau turut memberikan pandangan bahawa bantuan zakat perlu diperluaskan skop pembahagiannya, termasuk kepada mereka yang ingin mendirikan rumah tangga. Zakat yang dikutip jutaan ringgit setiap tahun wajar untuk diperuntukkan kepada pemuda-pemudi yang ingin bernikah bagi mengatasi masalah penzinaan.

Kuliah tersebut berakhir pada jam 9.30 malam.

No comments:

Post a Comment