Monday, February 6, 2012

Kenapa Bahasa Arab ??

Hey kawan,

Ada yang bertanyakan saya ... Kenapa saya memilih jurusan bahasa arab ini ??? Kenapa ya ??

Masih ada yang sangsi dengan keupayaan bahasa arab sebagai ilmu dan peradaban, atau sekurang2nya mampukah ia menjadi bahasa zaman yang dikagumi penutur dan pendengarnya .

Banggakah kita kalau mampu berbahasa arab sebenarnya, mampukah kita berdiri sama tinggi bersama graduan lain mencorak negara ke arah kemajuan terbaik buat ketamadunan bangsa. Terserlahkah para penutur bahasa ini dikalangan anak bangsa peribumi ini sekarang yang mampu memberi impak luarbiasa dan terbaik pada masyarakat, atau insan pemulia bahasa agama ini hanya mampu menggoncang minbar tanpa mampu membentuk kekuatan menggoncang negara apatah lagi dunia.

Atau kita sebenarnya hanya melukut ditepi gantang pendidikan negara, menyalak bukit yang tak pernah takut, apatah lagi mengimpikannya runtuh.

Mungkin kita hanya bermandikan izzah agama yang mencurah dipundak kita, berbangga dengan bahasa syurgawi atau hanya sekadar pakar rujuk jika ada pasangan muda yang ingin bertanya tentang makna dan nama anak yang mereka pilih.

Aku juga tidak pasti kawan ...., Tapi aku amat setuju dengan entry sahabatku ini, Ustaz Azhari Hamzah diblognya .......... .

Moga kita mampu merealisasikannya.

ANDA DARI GOLONGAN MANA?

Terjemahan:


Mereka berkata : " Kasihan.... sesiapa yang tidak tahu Bahasa Inggeris, mungkin dia akan menghadapi kesusahan untuk memahami percakapan orang lain"

Dan aku pula berkata : " Kasihan... sesiapa yang yang tidak tahu Bahasa Arab, mungkin dia akan menghadapi kesusahan untuk memahami percakapan Tuhan..."

Anda dalam golongan mana...?

No comments:

Post a Comment