Wednesday, August 17, 2011

Quran Subuh



Serius beb !! Melenting beberapa orang tok imam bila isu ini disensasikan media kali ini.

Dalam keheningan Ramadhan dan keghairahan semangat al Quran semakin berkobar2 di bulan yang mulia ini, tiba2 Majlis Fatwa Pulau Pinang ini mengambil jalan mundur ke belakang dalam isu ini. Momentum yang mula meluncur deras ke arah penghayatan beragama yang lebih baik seolah-olah dibantutkan pergerakannya.

Ianya amat menjengkelkan, apatah lagi persepsi masyarakat hadhari merasakan POLITIK KECINAAN sudah boleh menguasai jabatan agama disini bahkan mampu menarik tali dihidung para ahli jawatankuasa fatwa dipulau mutiara ini.

Ikut sangat telunjuk kafir ni !! nanti azan pun diaorang akan larang untuk dilaungkan ... Tengoklah nanti !!

Begitulah ledakan amarah warga masjid dan surau kala ini. Ianya seakan memenangkan AGAMA KAFIR berbanding umat Islam sendiri. Bila Majlis Agama pun sudah tidak boleh mempertahankan syiar agama, siapa lagi yang boleh.

.........................................

Saya melihat isu ini bukanlah sesuatu yang serius untuk di sensasikan.

Bahkan ianya langsung tiada kaitan dengan RUKUN agama dan perkara yang sememangnya disepakati para ULAMAK.

Ianya hanya ijtihad masyarakat islam terdahulu untuk memperelokkan penghayatan beragama dan tak lebih dari itu.

Bahkan isu ini juga ada kebaikannya untuk kita sama mengulitnya dengan penuh rasa keinsafan dan tanggungjawab menjulang agama bersama tanpa kepentingan. Dalam nada lain, saya merasakan ianya berjaya memecah kepompong pemikiran masyarakat untuk melihat isu berdasarkan ilmu dan bukannya sentimen.

Hormatilah keputusan para ulamak dan mufti yang bersidang dan memberi pandangan. FATWA adalah TAUDHIIHUL HUKUM iaitu menjelas dan menerangkan sesuatu hukum dalam agama.

Lalu, apabila para mufti sudah bersidang, terimalah sebagai satu anjuran yang baik dalam memahami dan menghayati agama.

Kalau ianya kelihatan memenangi hati orang kafir , bahkan nabi pernah terlebih dahulu ditempelak para sahabat dalam peristiwa HUDAIBIYYAH dengan kata -kata mereka : siapakah mereka yang berada dilandasan kebenaran , KITA atau MEREKA ? adakah kita merelakan KERENDAHAN dan KEHINAAN untuk agama kita...

dan nabi tega memilih perdamaian dan gencatan senjata yang dilihatkan sebagai jalan mundur, kehinaan dan tiada wibawa pada pandangan sahabat2. Hasilnya islam berkembang hebat dengan siasah toleransi dan berhemah dari nabi yang mulia ini.

Marilah kita melihat sudut pandangan Jawatankuasa Fatwa yang cukup cermat untuk menilai hukum dan maslahah agama ini, bahkan keputusan ini telah pun dipersetujui lebih awal dari bulan mulia RAMADHAN ini sahaja untuk di WAR_WARkan dan bukan di WARTAkan.

Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang bil. 2/2011 yang bersidang pada 7 April 2011, mengenai hukum membaca Al-Quran sebelum subuh dengan menggunakan pembesar suara.

Mesyuarat Majlis Fatwa Bilangan 2/2011, yang dipengerusikan Mufti Negeri Pulau Pinang kemudiannya telah disahkan di dalam Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Bil.3/2011 pada 6 Jun 2011 memutuskan bahawa bacaan Al-Quran menggunakan pembesar suara dari surau dan masjid sebelum waktu subuh adalah dilarang menurut Hukum Syara'.

Namun, kerajaan negeri PULAU PINANG berpendirian pentadbiran masjid dan surau boleh
mempertimbangkan sama ada mahu meneruskan tradisi dan amalan sedia ada atau sebaliknya, setelah menerima pemberitahuan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam ( JHEAIPP) tentang keputusan Jawatankuasa Fatwa.

Sungguhpun begitu, sebagai pentadbir institusi agama, mereka sewajarnya menghormati keputusan Majlis Fatwa yang membuat keputusan berdasarkan hukum Islam, tanpa dipengaruhi mana-mana pihak.

Majlis Fatwa memutuskan bahawa perbuatan tersebut boleh mengganggu orang lain sama ada yang berada di dalam atau di luar masjid demi maslahah ummah.

Ini berdasarkan hadis dan dalil yang berkaitan, bermaksud…

"Daripada Abi Sa'id al-Khudri berkata ia : ketika Nabi s.a.w beriktikaf ( beribadah dalam masjid), baginda mendengar mereka mengangkat suara bacaan (al-Quran) sedangkan ketika itu Nabi s.a.w berada di tempat ibadah baginda. Lalu baginda mengangkat langsir dan bersabda : Ketahuilah setiap kamu bermunajat kepada tuhannya, jangan sebahagian kamu menyakiti sebahagian yang lain dan jangan kamu mengangkat suara bacaan melebihi yang lain dalam solat." ( sunan Abi Daud, hadis ke 1332, juzuk 2, cet. Dar al Hadis)

Keputusan tersebut kemudiannya telah dimaklumkan kepada JHEAIPP pada 12 Julai 2011 untuk tindakan selanjutnya.

Moga ianya sedikit sebanyak menjernihkan emosi kita.

No comments:

Post a Comment