Thursday, September 15, 2011

Salam Aidil Fitri


Jujurnya, hampir sebulan lamanya saya tak menjengah ke teratak blog saya sendiri.

Rasanya, inilah malamnya saya dapat menyunting sedikit aksara salam untuk teman diluar sana. Tanpa madah dan ungkapan berjela, saya hanya ingin merakam untaian SalaM AidilFitri ini untuk semua walau sekilas saya menoleh kalendernya yang tertera tanggal 15 Syawal. Rupanya salam ini amat terlewat untuk saya publish dan mesrakan diblog ini.

Tapi, keinginan hati ini untuk menyapa sahabat semua setelah lama menyepi memotivasikan diri saya untuk terus melakar salam ini.

Salam yang bersulam ribuan ampun dan maaf atas segala kekhilafan yang pernah terjadi selama ini. Saya akui kelemahan diri dan ketidaksempurnaan peribadi ini, ianya mencengkam keinsafan dalam diri, moga ada RAmaH tuhan yang mengampuni dan mengerti.

Ampun kanlah salah dan khilaf ku teman.... ianya terlalu pahit untuk ku simpan.
Andai ada dihati kalian dendam dan amarah lama yang belum dijernihkan.... Maafkanlah saya.
Saya terlalu mendambakannya .... Hanya kasih dan doa saya buat kalian yang pemaaf.

Saya juga berharap, dihati ini tiada tersimpan sezarah memori kesumat membenci sesiapa.
Atau jika ada khazanah geram dan benci saya selama ini pada kalian teman, usahlah bimbang ... saya telah lama bumikannya kedalam tanah kemaafan moga ianya mekar menjadi benih pahala.

Akhirnya....

Moga Allah menyerikan SyaWal kita dengan keberkatan amalan Ramadhan....

Dan bagi saya, Syawal ini menitipkan DUA perkara untuk kita semai dan jagai sebaiknya sebagia hadiah tarbiyyah yang panjang ..

1) Istiqamah - melalui kaedah pelaziman yang diterap tuhan buat kita meladeni perkara luarbiasa dalam rutin kehidupan dan kita sanggup patuhinya, moga ianya juga mampu memurnikan peribadi dan jatidiri kita menjadi insan BuKan sebiasa dahulu.

2) Takwa - antara hadiah yang diajnjikan tuhan bagi mereka yang berjaya dalam mengintai maghfirah tuhan dimadrasah ramadhan.... elemennya mencetuskan rasa INGAT kita kepada yang maha kuasa, PERCAYA dan BERAMAL dengan Quran yang diutuskan buat peringatan, REDHA dengan kehidupan yang sederhana tanpa tertipu dengan DUNIA yang Fana dan sentiasa BERSEDIA untuk berangkat menuju Rabbul Izzati pada setiap saat kiranya kita dipanggil menghadap...

Salam Syawal dari saya ....

Al Faqir ila afwi Rabbihi....

No comments:

Post a Comment