Thursday, July 12, 2012

Mimpi Sarjana




Hey Kawan,

Hari ini aku tak bermimpi lagi.

Ianya sememangnya realiti yang memaksa kakiku menginjak pedal minyak keretaku seawal jam 7 pagi untuk meredah rutin perjalanan yang baru bermula minggu ini. Aspal yang masih basah dengan embun itu kujejaki dengan penuh fokus dan teliti. Kebiasannya aku akan menggunakan lebuhraya untuk memotong jarak perjalanan dan waktu untuk segera sampai ke destinasi. Setiap minggu perjalanan sehalaku menuju ke alor setar akan menculik RM10 dari saku kad touch n go yang kumiliki.

Minggu ini ialah minggu pertama bermulanya sesi pengajian masterku di semester yang kedua.

Dan kali ini, kelasku bermula lebih awal dari kebiasaannya dahulu bermula sekitar pukul 9 pagi kepada pukul 8. Aku sememangnya perlu bersiap dan bergegas lebih awal untuk rutin pengajian kali ini.


       Bersama rakan guru yang mengemudi pertualangan bahasa al quran dibumi penuh mutiara ini.

Aku lebih teruja kali ini. Kelasku kali ini agak besar juga. Menghimpunkan lebih 30 orang graduan dari pelbagai universiti dan pusat pengajian untuk tersu berjuang di medan bahasa ini, walaupun kebanyakan mahasiswanya masih beridentitikan tempatan namun hampir 1/4 pelajarnya memiliki kewarganegaraan antarabangsa dan nusantara seperti thailand, kemboja, indonesia dan juga dari negara arab mesir.

Dalam pertemuan pertama yang menempatkan sesi perkenalan secara santai dan gamat dengan ketawa, aku disimbah warna inspirasi tatkala berdiri seorang kakak yang sedang berkhidmat di politeknik terengganu memperkenalkan dirinya, wajahnya yang masih bersalut keletihan menempuh perjalanan hampir 6 jam pagi itu masih mampu tersenyum merah dan berona kental. Terpamer nada cekal pada setiap bilah bicaranya. Aah, moga allah mempermudahkan dan memberikan manis kesabaran untuk kita semua.

Kawan,

Malu aku pada diri. Apalah sangat sejam perjalanan yang aku tempuh berbanding dirinya.
Berapalah sangat ongkos mingguan yang wajib aku peruntukkan untuk pengajian ini berbanding dirinya. Ternyata, keletihan aku hanyalah mainan dan pengorbananku hanyalah gurauan semata2 berbanding dirinya.

Doakan aku kawan, moga terus tabah dan mampu berkelana lagi.

Moga aku tidak lelah di perjalanan.

Dan moga aku tidak terfikir untuk berhenti berlari.

No comments:

Post a Comment