Monday, July 30, 2012

Ramadhan Bernadi Syafaat


Hey kawan, 

Seronokkah puasa kalian hari ini ? Pernahkah engkau bertanya hatimu,Bagaimana rasanya puasamu ? Adakah terasa nikmatnya ?? Terasakah segar imanmu kini berbanding dahulu ? 
Terdetikkah rasa kegebuan hati dalam tamak jiwa mengejar pahala berganda tawaran tuhan yang maha pemurah, atau tersentakkah rasa dengan kesempatan berbaki Ramadhan terakhir kita kali ini, ops … masih adakah ramadhan lain untuk kita kan ….?

Emm, tapi perlukah kita berdialog dengan hati sendiri ? Bukankah jika kita bahagia, kita tak punya masa bertanya tentang kenapa kita bahagia kan, tapi jika kita kecewa dan merana …. Akan lekas terpacul dibibir munggil kita ; Kenapa aku tidak bahagia seumpama orang lain, kenapa AKU yang sentiasa terseksa ???

Aaah, mungkin aku lah teman yang belum mengecapi makna bahagia ramadhan. Kerana itu barangkali, aku sering bertanya kalian …… !! aku terkial meniti denai ramadhan ini dengan jalanan yang penuh hati2 dan waspada. Debar aku memijak lopak masa yang berlalu antara waktu solat dan waktu malam yang amat berharga. Tapi akhirnya, kerap juga aku terkilan kerana khilaf dan dungu meladeni leka yang akhirnya meluputkan saat indah dan berharga itu. Ruginya aku …. Dan ruginya aku.

Pantasnya Ramadhan berlalu. Hari ini sudah genap Sembilan hari umat Islam berpuasa. 

Menjunjung kasih.

Mentaati perintah Allah dengan kepatuhan berbunga ikhlas dan harapan.

Moga tergolong menjadi platun terpilih di medan yang paling besar untuk berkawad tegap menuntun pintu ar Rayyan disyurga nanti. 

Dan aku juga berlumba dengan masa ini,kawan. Aku terkejar dengan kesempitan waktu rutinku sendiri. Antara memacu kencang mengurus hidup dan mengawal kemudi mentadbir rohani, aku biasanya tercampak di aspal takdir. Kelelahan …. Kehilangan ….. dan kekosongan.

Dan masa ini kian deras berlalu, hingga aku sedar dalam jaga, aku belum mengucapkan pada kalian : Selamat menjalani Ibadah Ramadhan dengan ketaatan dan jiwa kesyukuran. Merasai setiap detik dan nadi ramadhan dengan nafas pengharapan dan permintaan, moga kita diberi suntikan bahagia dan gembira, menggamit rahmat ramadhan, dibawah lembayung taat dan ibadat yang kuat , bermohon agar kita disayangi, dihargai dan tidak tersisih lagi.

Oh tuhan, berikan kami rasa kasih pada ramadhan sebagaimana ia menjadi sanjungan para kekasihmu, jadikan kami para pemujanya bersama dengan mujahid yang berjuang membangunkan tugu ramadhan dengan ukiran kebajikan dan kesolehan dan belailah kami tuhan, dengan pengotaan janjimu memberi keampunan dan maghfirah, juga cetakan sijil pengiktirafan ….. agar kami bebas dari seksa azabmu nanti.

Ramadhan, kami menyayangimu dan akan berusaha menjagamu. Jagalah kami nanti untuk syafaatmu !!!



No comments:

Post a Comment