Tuesday, November 27, 2012

Berhijrah bersama Yasin


Hey Kawan,

Malam Hijrah melabuhkan tirainya di Daerah Bertam ini dengan hamparan gelap mengusir sang cahaya untuk bersembunyi di daerah yang lain, dinginnya salju malam mengiringi pemergian haba cahaya yang termeluwap di samudera angkasa. Gelap dan ngilu sejuk menemani suasana malam ini.

Namun alhamdulillah, zulmat malam dan dinginnya hawa gagal meyelimutkan penghuni taman Bertam ini untuk duduk bertungku di pendiang rumah mengadap sang peti ajaib yang tugasnya menyanyi dan bercakap setiap masa, tewas juga untuk merantai kaki penghuni taman ini untuk bersantai dan bersendaloka di perdu cafe semata-mata.

Alhamdulillah, beruntungnya bila ada biasan suria rembulan yang sudi meminjamkan sinarnya memimpin kaki para penghuni taman ini untuk gagah melangkah ke taman ilmu di rumah Allah, mereka memenuhkan ruangan surau dengan penuh khusyuk dan sopan.

Aaah, moga malam hijrah ini menyaksikan perubahan diri dan hati kami, ya allah. Bimbinglah kami ke arah keredhaanmu tuhan.

Setelah hampir 12 purnama saya bertamu di Bertam Putra ini, saya diberi peluang untuk mengetuai para makmun dalam saf solatnya, sesekali memimpin doa bersama para sahabat di keramaian kenduri dan yang terindahnya, saya turut memperoleh sudut podium di malam jumaat untuk setia membedah tafsiran ayat ilahi sebagai pedoman dan inspirasi diri.

Selalu saya berpesan untuk diri dan sahabat setaman, ayuh kita bermesra dan mendekatkan diri dengan ayat2 allah ini dengan tadabbur mengetahui makna dan ertinya, barulah ia mampu memberi motivasi dan panduan kehidupan. Moga hidup sementara yang dipinjamkan Allah kala ini, mampu memberi manfaat untuk diri mengutip bekal kembali ke barzakh.

Alhamdulillah, sudah beberapa surah kami telaah sebelum ini dalam kuliah tafsir saya yang saya ceduk dan sandarkan dari 3 buah kitab rujukan yang utama, antaranya Fi Zilal Quran karangan AsSyahid Sayyid Qutb, Tafsier Munier karangan Dr Wahbah Zuhaili dan Al Jamie Li Ahkamil Quran karangan Al Qurtubi.

Dengan rahmat dan anugerah allah, kami telah berjaya khatam surah Nuh, al Insan, Al Hujurat, As Sajdah dan akhirnya Luqman.

Dan malam hijrah ini, Allah rentangkan kepada kami dengan sebuah Surah yang baru dan segar aroma entitinyanya,menghijau tenang penuh kasiatnya, mewangi haruman maknanya dan indahnya rentak iramanya. Ianya sentiasa mesra di halwa telingan kita bahkan ianya merupakan JANTUNG kepada al Quran yang menggambarkan ulung identitinya.

Alhamdulillah, kami akan menguliti TAFSIR SURAH YASIN bermula dari malam hijrah ini.

Moga ianya dapat memberi momentum kami untuk berhijrah dari mengajuk irama quran bak burung kakak tua tanpa mengetahui maknanya , juga berhijraj dari menjadi anjing ujikaji baflove dan thorndike yang sentiasa melelehkan liurnya tatkala dibunyikan loceng seumpama suis automatik untuk kita yang sentiasa mengaitkan antara yasin dan kenduri makan, bahkan juga berhijrah dari mnejadi keldai pemikul khazanah ilmu yang jahil dan hina jika meninggalkan kemuliaan amal dan amanah yang dianjurkan dalam surah Yasin ini.

Mmmm, Moga Allah mempermudahkan.

No comments:

Post a Comment