Wednesday, November 21, 2012

Hijrah Dalam Bercuti



Hey Kawan, 

Apa khabar kalian di sana ?

Moga sentiasa dibasahi embun ketenangan dalam bayu pagi yang berpupuk mesra.

Bagaimana pula suasana cuti kalian kali ini ? 

Harapnya ia mampu memberi kita ruang untuk berehat memulih tenaga buat beberapa ketika. Masa yang tersedia dalam cuti ini kekadang mampu memberikan sentuhan keajaibannya untuk menguraikan kekusutan urat dan otot yang sekian lama dipaksa bekerja. Biarlah ianya diurut waktu, dipicit rehat yang senggang bertamu agar keaktifan dan kesegarannya bisa pulih semula.

Namun jangan biarkan ianya bersantai terlalu lama. 

Bukankah kata intelegensia : Kebiasaan bisa membunuh manusia, jika kita meremajakan diri dengan kemalasan maka keculasan dirilah yang akan menjadi rutin kita diusia senja. 

Akan terasa enak diulit rehat, tenang tanpa minda yang serabut berfikir, santai tanpa jiwa yang dibeban tanggungjawab, liat pula untuk melunaskan amanah dakwah apatah lagi tuntutan ibadah. Kita sememangnya akan senang dan suka dengan kebiasaan rehat, namun bukan sedikit kelapangan ini membawa kita untuk menjerat jahat, akhirnya kita liat untuk bangkit bergerak. Kalau adapun mungkin ianya sudah terlambat … tatkala usia sudah dipagut semput dan penat, dengan sendi yang sudah berkarat dan badan yang sentiasa membebel tidak larat.

Adakah ini kerehatan yang kita cari ? Inikah kebiasaan hidup kita kala ini ?

Bercuti dan berehat tidak salah, tapi janganlah sampai ianya mengabaikan amanah dan tanggungjawab.

Bukankah kita umat harakah, umat mulia yang sentiasa aktif membawa manfaat  juga umat yang cakna dengan permasalahan ummah.

Ingatlah teman, kerehatan kita yang sebenarnya ialah disebalik pintu barzakh.

Ianya permulaan CUTI yang panjang, rehat yang diaktifkan tuhan untuk menerima ganjaran, santai yang diperuntukkan tuhan untuk membalas keimanan dan ianya merupakan JANJI tuhan yang pasti dalam kalender kehidupan ukhrawi.

Dimensi hidup disini amat berbeza dan terbalik, jika dunia kita bermula dengan kelemahan dan kekurangan lalu ia menuntut kita kekal berusaha untuk maju dan mencapai kejayaan dan kesempurnaan hidup, akhirat pula akan bermula dengan kedudukan tertinggi kita berdasarkan amalan didunia, jika permulaan barzakh kita bermula dengan kemuliaan yakinlah…. Kita pasti akan bertemu dengan kemuliaan dan kejayaan hingga tiada apa lagi yang mampu kita idamkan kecuali para malaikat tuhan akan mengatakan Mintalah, disinilah terkumpul segala nikmat tuhan dan pada syurganya jauh lebih banyak lagi.

Dan jika kita bermula di barzakh dengan seksaan dan penghinaan, aah …alangkah malangnya! Jauhkanlah kita daripadanya…. Jangan bermimpi lagi untuk diulit bahagia dan ketenangan … jangkalah untuk setiap detik dan saat segala seksaan dan kesibukan kita menahan tujahan pukulan atas kegagalan kita melunasi tanggungjawab kehambaan.

Benar kata Rasul : Mati sememangnya sebaik2 inspirasi.

 
Moga kita dapat mencari sudut terbaik dalam ruangan CUTI yang ada ini.

Cuti untuk kita mengasah ilmu, cuti untuk kita memperbaharui tekad, cuti untuk kita mengecas tenaga, cuti untuk kita menyusun agenda , cuti untuk kita menyambung yang terputus, membasuh yang terkotor dan menghias yang terkhilaf.

Moga MAAL HIJRAH yang mendatangi kita kala cuti ini dapat memugar azam perubahan demi kebaikan diri, keluarga dan ummah islamiyah seluruhnya.

Salam Hijrah untuk semua teman diluar sana !!


No comments:

Post a Comment