Friday, January 18, 2013

Jadual Gaji 2013

Hey kawan,

Rezeki dari Allah kan ? Pernahkah kita merasa gundah kerana rezeki yang tidak mencukupi ?

Bukankah allah telah menentukan kadar rezeki kita setiap hari, tidak berkurangan walau sedikitpun.. Semuanya yang tersurat akan dikotakan janji habuannya tanpa kecuali. Tiada langusng penyelewengan, tiada langsung penipuan ... semuanya lengkap dan sempurna sebagaimana termaktub dalam laras bajet rezeki yang telah dibentangkan dalam suratan yang sempurna.

Tapi yang bebal hanyalah kita yang dangkal menolak syukur, yang dungu adalah kita yang selalu berangan lebih, dan yang goblok ialah kita yang selalu melampirkan bebelan resah kita kerana sentiasa kehabisan dan kebocoran wang dikantung poket kita. Ianya merimaskan ramai manusia.


Nabi pernah berpesan dengan mengambil contoh tawakal sang burung yang sentiasa berusaha gigih menuntun sumber rezeki. Mereka pasti dengan setiap janji tuhan untuk mereka dan family. Tanpa ada freezer untuk simpanan musim sejuk dan panas, mahupun untuk senggang masa yang bertingkah sehari cuma .. mereka redha dengan janji tuhan. Mereka anti malas dan angan2.

Lihatlah betapa bebasnya sang burung tanpa jemu bertawakal keluar berterbangan seawal dini pagi mencari rezeki untuk santapan anak kecil di sarangnya. Merekalah ikon hamba allah yang meyakini takdir dan pejuang keimanan sebenar.

Aaah, alangkah bahagianya menjadi seekor burung kan ??

Pernah suatu petang, semasa kembara rutin saya pulang ke teratak sendiri menelusuri lebuh raya utara selatan dari tempat kerja. Hati agak tersayat apabila melihat seekor burung di gilis tayar motokar dihadapan mata saya, ianya yang tersilap jangka kelajuan dan koordinat kjenderaan tersebut akhirnya menjumpai ajalnya di perkuburan aspal keras dan kejam itu. Ia tersadung di penjuru masa kehidupannya yang sudah ternoktah.

Aduh, sadis dan sedihnya kehidupan. Apa yang mampu saya bayangkan hanyalah rengek anak2 disangkar yang menanti belahan kasih ibunya membawa cacing rezeki untuk dijamu yang tidak kesampaian.

Begitulah takdir ajal dan rezeki kan ?? Ianya sememangnya termaktub begitu untuk mengajar kita yakin dan percaya kita pada tuhan.

Ya, mereka percaya pada jaduak ketentuan rezeki mereka. Bagaimana pula kita, yakinkah kita dengan jadual rezeki kita aturan Allah ??

No comments:

Post a Comment