Sunday, February 10, 2013

Pesimis Sujud Terakhir


Hey Kawan,

Memang sudah menjadi sunnatullah, redup subuh bersama selimut dingin ini takkan selamanya segar, ianya pasti akan hilang disimbah keras bahang siang yang mendatang. Bergilir mereka bertugas tanpa penat dan nista memprotes. Itulah tanda kepatuhan alam yang menunduk taat atas segala perintah ilahi buat mereka yang berfizikal agam dan besar. Patuh dan Akur. Tanpa membangkit protes dan menuntut habuan,mereka rela menjalankan tugas dalam rutin yang sama, setia memberikan khidmat walau jasad kian dipuput usia dan mereka akur untuk sirna hilang tanpa dipagut tanggungjawab memikul beban amanah sepertimana manusia.

Aaah, mereka bijak memilih jalan selamat…..

Tapi manusia pula yang memilih sebaliknya. Walau bersaiz kecil dan minima. Kita tega menggalang amanah bahkan tanpa segan menuntutnya. Mampukah kita ??

Entahlah, tapi yang sudah pasti …. Kita bakal dipersoalkan baik dan buruknya kehidupan kita.

Lalu kawan, Bagaimana kalian ?

Sudah bersediakah untuk menjadi beg tujahan tumbukan soalan tuhan satu hari nanti, tumbukan yang akan membekas parahnya azab dan berparut sengsara. Tumbukan yang hanya mampu dihadang oleh keutuhan amalan dan dielak oleh kebenaran niat. Ya, itulah hijrah diri yang terbaik, hijrah bersendikan niat dan jihad penuh kesungguhan.

Hijrah sebelum terlambat. Berubah setelah rebah dan berhati2 sebelum bertemu mati.

Aaah, kenapa persoalan mati lagi yang harus aku bangkitkan kini, setelah sekian lama meladeni sepi … perlukah maudhuk mati ini menjadi perantara silaturrahim kita ??

Maafkan aku kawan !

Namun inilah yang aku rasakan pada dini pagi hari ini.

Entah mengapa, aku terlalu cepat menekan butang pesimis untuk hidupku. Aku merasai tekanan gelisah menghimpit berat dinding hatiku. Bebannya terasa senak lantas mengepam darah adrenalinku untuk pantas berlari, dadaku berombak keras, fikiranku menjunam ke lantai resah.

Aku kaget terkesima. Terkedu menafsirkan puncanya ..

Dalam pelayaranku menyonsong putaran masa mengejar punch card awal untuk ke tempat kerjaku, aku seperti biasa menyusur laluan lebuh besar dengan kelajuan biasa diparas 100km/jam. Aliran trafiknya lancer dengan deretan kereta yang saling tidak mengenali berpapasan tanpa memberi salam, kami terus mengukur aspal memotong jarak perjalanan menuju destinasi masing2 hinggalah aku dipaksa memperlahankan kelajuan. Aliran trafik kelihatan semakin nazak menuju mati. Aku melepaskan keluhan takut kelewatan.

Mataku bundar mencari punca, leherku sengaja kebiarkan jinjang mengintai dari kaca motokarku hari itu. Hidungku juga tanpa malu kubiarkan menjadi mancung dalam memek pipiku yang seakan disorong-sorong. Aku ingin lekas mencari punca …

Tiba2 pantas mataku menangkap kelibat sebuah treler dilorong kecemasan sebelah kiriku, ianya terhenti mungkin kerana kerosakan. Pantas juga aku melihat peronda plus membelah lalulintas menuju ke buntut lori itu dengan sinar lampu biru kecemasannya menyilau mata sepetku.

Namun bukan lampu itu yang menarik perhatianku…

Bukan juga buntut treler besar itu yang mencuri fokusku.

Tapi… aku dipaku terhenyak ke kerusi tatkala pandanganku tertancap pada sekujur tubuh yang sujud kebumi di belakang treler besar itu. Dengan helmet yang masih melindungi kepala, beliau berbaring seakan sujud di aspal dingin pagi itu, di sebelahnya kelihatan sebuah motor terkulai layu.

Petugas plus dengan cepat menyusun kon keselamatan, teliti dan pantas … tapi aku langsung tidak melihatnya menyantuni lelaki yang bersujud itu.

Pantas, hatiku berkaca dalam teka-teki yang semakin terungkai jawapannya.

Innalillahi wainna ilaihi rajiun.

Aku yakin lelaki itu bersujud buat kali yang terakhir.


Susah untuk aku membohongi hatiku sendiri.  Sesaat jiwaku dikepung perasaan takut dan bersalah, sebentar pula aku digigit resah dan gundah, sekejap yang lain aku dilambung rasa bimbang dan pesimis marah … dimanakah lagi jalan yang paling selamat untuk pengguna motorsikal seperti aku jika lorong paling kiri yang dinamakan lorong keselamatan juga tidak menjanjikan kami perlindungan lagi …. Ianya lebih layak dipanggil lorong selamat untuk kematian.

Hatiku mula bercelaru.

Jiwaku menjadi kacau.

Siapakah pula yang akan dipilih menjadi korban jalanraya ini lagi ?? Mungkin dia, mungkin mereka dan mungkin juga aku suatu hari nanti.

Aku seakan takut memegang handle motor lagi.

Bagiku aktivti menunggang ke tempat kerja adalah selangkah menuju kematian. Nasib baik aku berkereta hari itu.

Lama aku diapung aura negative ini.

Aku terasa tidak bersemangat untuk bekerja lagi.

Bayangan maut seperti berada disebalik jendela langit mengintai saat kealpaan ku. Aku diikat kecewa dan pasrah.

1 comment:

  1. Assalamualaikum ust,
    sekadar pandangan sy insan yg lemah..
    mengingati mati adalah tindakan bijak bagi seseorang mukmin, agar dia bisa mengatur hidupnya di dunia dan di akhirat nanti. :)
    mengingati mati seharusnya menjadikan kita lebih bersemangat dan berani hidup di alam fana ini. jangan sampai nikmat rasa mati yang Allah bagi tu merugikan kita.. we should enjoy the feeling with great solutions and actions. :)

    -Asas-

    ReplyDelete