Tuesday, April 26, 2011

Jumaat di Bertam Putra


Saya mendiami bumi yang bernama BERTAM.

Bertam ialah sebuah bandar satelit di daerah asalnya kepala batas.

Kemajuan dan pembangunan yang dirangka mendadak semenjak PAK LAH menaiki tampuk pemerintahan negara tempohari menjadikan nama bertam dan kepala batas meniti disetiap bibir kontraktor untuk mendapatkan bidaan kontrak yang melambak di pasaran.

Semenjak itu pelbagai perancangan bandar yang bertaraf elit dirangka di daerah yang bersempadan dengan negeri kedah ini dijangka dapat menerima tempias pembangunan pesat dibandar kedua termaju di Kedah iaitu Sungai Petani.

Bertam membangun dengan pantas seiring kepantasan pendakian PAK LAH ke mercu utama politik negara yang tidak sunyi dengan konfliks dan kemelutnya.

Dan ianya terbahagi kepada tiga kawasan yang sebenarnya merupakan 3 taman perumahan terbesar iaitu Bertam Indah, Bertam Perdana dan Bertam Putra. Infranstruktur yang mula melebar dengan jaluran jalan raya serba lebar dan tertegaknya beberapa kolej universiti antaranya usm dan uitm serta megahnya bangunan institusi pendidikan elit seperti mrsm kepala batas dan sekolah menengah sains kepala batas pantas mengundang kebanjiran penduduknya.

dengan kepadatan yang melimpah melihatkan setiap taman mula memperkemaskan susunan pola keselamatan dan yang terutamanya kerukunannya, dan yang paling utama ianya perlu dijana dengan kesatuan kerohaniaan yang tinggi bermula di surau2 kecil sekitar bertam.

berbeza dengan bertam indah yang merupakan perumahan pertam di bertam ini dan memulakan operasinya lebih awal, prasarananya lebih lengkap dan tersusun. ianya mempunyai masjid yang tersendiri dan mampu menampung ribuan jemaah.

namun bagi kami yang menghuni perumahan baru di hulu bertam, sebuah bangunan masjid besar yang akan di masyhurkan namanya sebagai Masjid Abdullah Fahim sedang dalam pembinaannya yang sedang rancak berjalan.

Dan dengan kerjasama masyarakat disini yang kental dengan jiwa agamanya, maka kebenaran awal untuk mengadakan jumaat di sebuah surau taman perumahan disini telah memudahkan dan menguntungkan banyak pihak.

dan saya antara yang bertuah menikmati solat jumaat yang berkapasiti 400 orang itu dengan damainya di perumahan saya sendiri, bertam putra.

moga kerukunan dan kedamaian taman ini akan terus diberkati yang maha kuasa.


No comments:

Post a Comment