Friday, April 29, 2011

Pesimis Dakwah (Siri 2)



Tipikal Daie

Hati saya berkaca sedih, rupanya tipikal ini tidak membantu kita.

Amarah dan gelojak negative para ustaz ini sama sekali tidak membantu.

Kejian dan amukan cacian untuk menimbulkan kesedaran ini bukanlah senjata tepat untuk menjala kebaikan dan keinsafan, ianya mungkin persis salakan anjing yang membingit telinga namun tidak pernah merubah keutuhan bukit yang bermegah.

Aduh tuhan…. Saya memohon maaf. Kiranya saya masih di buai tipikal jahiliyah ini.

Menuding jari dan membilang kebobrokon masyarakat hanyalah satu pesimis dakwah yang tidak akan memberi manfaatnya.

Dan leteran negative itu walau berulang hanyalah akan menimbulkan pagar yang memisahkan kesatuan hati kita, menjarakkan hubungan dan menyiram dendam dan permusuhan…

Daie BerAura Negatif

Sesuatu yang negative akan terus membawa aura negative. Formula matematik yang kita hafal dulunya juga menyatakan demikian , ianya tidak mudah menjadi penawar dan penyuci hati.

Bahkan ianya cepat meruap emosi bertentangan.

Dan sememangnya mudah untuk para ustaz membawa rungutan, leteran dan cemuhan.

Merungutlah wahai sang ustaz kerana ianya mainan kata-kata yang terlampau mudah untuk diucapkan.

Meleterlah wahai para penceramah kerana ianya bebas dan mudah mengatakan sesuatu dengan emosi yang dilepaskan kemuaranya tanpa tertahan.

Dan cemuhlah wahai para pendakwah, kerana ianya terlalu mudah untuk menghamburkan kata nista tanpa perlu dilapik alas an menjaga perasaan dan hati…

Daie Rabbani

Tapi inikah sikap para pendakwah rabbani, pendakwah yang berpakaian dengan akhlak dan keilmuan yang mulia, pendakwah yang dipuji sebagai pasukan umat yang terbaik.

Terbaikkah kita jika menjadi :

Pendakwah yang bercakap bebas tanpa berfikir. Pendakwah yang menghukum tanpa menganalisis. Pendakwah yang menjauhkan ramai hati dari menghimpunkannya, pendakwah yang mudah membuat kesimpulan berbanding mencari alternative ilmuah penyelesaian masalah.

Teringat saya dibalik rimbunan kabus dakwah yang menebal di Sabah dahulu, saya berkenalan dengan satu sosok manusia yang serba sederhana pada penampilannya, menjawat status guru matematik tambahan tidak pernah menghalangnya untuk berposisi sebagai daie dan pengislah masyarakat.

Dan ditengah keributan badai yang menerjang benih agama yang mula bercambah disana, beliau selalu mengingatkan saya dan para sahabat pemuda dakwah …

Belajarlah memberi yang terbaik kepada agama, belajarlah untuk mendidik masyarakat dengan ilmu dan kesabaran, suntiklah kepada mereka dengan kebenaran dan keyakinan kepada islam

Dan antara pesanannya yang saya masih ingat , jadilah pendakwah yang bukan hanya bijak menghentam dan mengupas isu, bukan juga meniru burung kakak tua yang setia mengulang leteran dan rungutan ,bukan juga menjadi pak lawak yang membikin lelucon menjaga reputasi…

Tapi jadilah seorang pengislah masyarakat yang baik dan berilmu.

Jangan biarkan masyarakat terpinga2 mencari kesimpulan dan penyelesaian dalam lenguhnya telinga menangkap butir bicara yang berjam lamanya.

Permudahkan mereka untuk memahaminya dengan menggaris noktah penting untuk mereka hadam pada akhirnya, dan yang terlebih baik .,… nyatakan dengan jelas kepada pendengar apakah tindakan yang sepatutnya kita lakukan ….

Apakah kerja kita ? apakah tindakan kita ?? apakah penyelesaian yang boleh kita cuba dalam menghadapi situasi itu dan ini…

Kerja Untuk Daie Bekerja

Dan hari ini, kalau kita berjaya menyuntik motivasi dan menimbulkan kesedaran audiens… kekadang impaknya tidak lama berkekalan.

Dan untuk mengatasinya …. Kita harus mula menggariskan kerja dan tindakan. Kita harus mula beraksi dan bukannya terus dibuai mimpi.

Dan sebagaimana program2 training yang diadakan, pastinya penghujung rancangan mereka tersembul pelbagai resolusi disidang pleno yang diadakan.

Oleh itu, mengapa tidak kita para ustaz dan pendakwah sekalian, menggunakan methodhologi ini dalam berdakwah…

Jadilah manusia yang lebih bertanggungjawab ketika bercakap.

Marilah sama kita bereksperimen mencari jalan alternative dan penyelesaian.

Sampaikanlah kepada masyarakat dengan penuh kasih saying dan harapan…

Moga kita bebas dari sebongkah cubaan tuhan..

Di akhir zaman ini..

No comments:

Post a Comment