Friday, November 18, 2011

Bertemu Jibril !!?



Hey Kawan,

Percayakah kalian jika aku katakan bahawa aku telah bertemu JIBRIL ?

Bak diselubungi cahaya yang kemilau sinarnya aku dipeluk 3 kali dalam dakapan yang menghimpit nafasku…. Fizikalnya yang besar dan mengkagumkan terus menjadikan dadaku berombak gemuruh dengan lidah kelu tanpa suara. Kala itu aku seakan terdengar suatu perkataan … BACALAH ! BACALAH ! dan BACALah.

Bermimpikah aku sahabat….. Tidak !! Aku masih dikepung waras dan berpijak dibumi nyata. Namun mungkin malam itu, aku bertuah kerana berjaya bertemu JIBRIL.

Malam yang serba biasa pada awalnya bertukar menjadi keindahan malam yang akan malar segar dihati ini sampai bila2. Mana mungkin pertemuan penuh keberkatan dalam selubung rahmat ini mampu aku lupakan. Ianya perjumpaan yang unik dan istimewa, sesuatu yang tak pernah aku impikan selama ini.

Aduhai sahabat …. Apakah maknanya semua ini ?

Teringat aku persis pertemuan Junjungan terpuji di gua hira’ disapa Jibril dalam khalwat malamnya yang tenggelam dengan tafakur dan pasrah total kepada ilahi. Dengan sapaan dan perkenalan, baginda lantas dikurnia PANGKAT KENABIAN dan Tugasan Menyampaikan yang penuh liku dan mehnah. Baginda tega mengotakan janji dalam dakwah dan tablighnya hingga saat ini kita mampu menerima Islam dengan sempurna. Tanpanya mana mungkin kita akan mengenal tuhan yang maha mulia dengan siri peribadatan dan ketundukan diri yang sahih pada yang kuasa.

Dan susuk inilah yang cukup berharga untuk kita sayangi dan taati. Apatah lagi untuk memanjatkan selawat tanda terima kasih dan penghargaan selayaknya.

Tapi aku, kawan….. aku juga telah disapa JIBRIL !!!

Dalam kelam malam bulan SYAABAN yang lepas, aku sememangnya yakin dengan pertemuan itu. Malam yang tak mungkin aku padamkan dari memeori ingatanku, perkenalan dan pertemuan yang cukup luar biasa …. Bertemu JIBRL ,Bro !

Mungkin kalian akan mengatakan bahawa aku telah gila. Atau bahasa sopannya untuk ustaz seperti ku, aku tersampuk sawan dan mainan malam. Atau kalian lebih senang memanggilku sang pembohong …..

Tidak , kawan….. Penglihatanku belum pernah mengkhianati aku. Aku yakin, dia Jibril ….

Bertemu denganku. Berbicara ……. Dan menukilkan wahyu !!?

Was was lagi kawan…. Kerana itulah aku menyimpan cerita ini sekian lama. Aku takut ia menimbulkan fitnah dan keributan. Mungkin salah faham dan kesangsian. Tapi …. Ianya pengalaman bernilai yang amat membekas untuk ku, apatah lagi titipan hikmah yang dituang kedalam sanubariku terasa segar dan amat memukau, rugi jika aku sembunyikannya.

Biarlah aku mengambil keputusan penuh risiko ini untuk bercerita dan menyampaikan , allah yang menjadi saksi bahawa aku telah menyampaikannya !!

Mari aku ceritakan buat kalian di sana ……….

Mmmm, mungkin aku berhalusinasi lagi, ahh, nantilah aku bongkarkan buat mu, kawan.

No comments:

Post a Comment