Wednesday, November 9, 2011

Salam Qurban


Hey Kawan ....

Lama rasanya kita tidak berutus salam, lama juga rasanya jemari ini tidak menyentuh mesra kekunci laptop yang ada ini untuk mencoret sesuatu disini. Walau hati sentiasa meruntun untuk menitipkan bicara, akliah dan amaliah diri pula seolah sepakat untuk terus mengabaikannya.
Akhirnya, sepi membungkus blog ini tanpa emosi dan perasaan.

Dalam mood hari raya yang masih bersisa ini, saya hulurkan Salam Hari Raya penuh keinsafan dan pengharapan moga setiap tingkah dan bicara yang pernah menghinggap ke teratak pendengaran dan penglihatan kalian sahabatku, mungkin penuh dengan kesilapan dan kekhilafannya, ku mohon agar dapat kalian maafkan bersama. Janganlah tinggalkan memori penuh kesalahan itu terus memayungi perjalanan hidup kalian dalam membenci diri ini. Maafkan aku jika sentiasa mengulit mimpi dan angan yang salah, aku hanyalah seorang pemimpi biasa.

Bermimpi untuk menjadi insan baik dalam menabur jasa dan keringat terpuji. Mengimpikan hari tenang dalam damai penerimaan tuhan buat amalan kerdil yang mampu disumbangkan buat khalayak terbanyak.

Dengan sedikit ilmu dan amalan yang ada, aku cuba menongkah arus kehidupan yang semakin ligat beralun deras, nyata aku belum kuat untuk berdiri dan bertahan ampuh. Hentaman aliran air yang menggila sentiasa mencemas dan melemaskan aku. Banyak langkah yang tersadung dan kerap jika mengundur kelelahan. Kala itu, hanya tuhan yang kuharapkan untuk membasuh pudarnya semangat dan membalut calarnya azam, moga aku dapat berehat seketika dan menghirup semula udara semangat, memugar kekuatan untuk terus berjalan, beramal dan berbakti .... dalam ruangan lingkup kecil yang menempati sesuai posisi diriku.

Pernah dulu aku berazam untuk galak berdiri, menggapai awan , memintal kejora kejayaan dan menggilap sinar menjadi yang terbaik. Dan untuk itu , aku perlu memberikan yang terbaik dan mengorbankan jua sesuatu yang terbaik dalam diri dan lingkungan hidupku...... namun sayangnya, ianya angan bersalut hampa, aku melihatnya sebagai sesuatu yang tidak banyak memberi manfaat dan menempa kebaikan.

Terasa sedih tatkala ramai rakan yang sedang menyilaukan nama mereka dipersada sebutan massa, kini tidak mampu lagi untuk duduk bertasamuh dan bertoleransi bersama. Seakan nama dam kemasyhuran sudah membunuh rasa kasih bersaudara dan manisnya persahabatan terdahulu. Sudah ada yang memilih bulu dan puak, sentiasa ada yang mencari pengaruh dan pengikut tersendiri, sedang ada yang asyik menfitnah dan berburuk sangka, dan akan ada yang terasa dan terbuang.

Ku kira diri ini terlalu banyak berdosa pada tuhan, aku tidak lagi mampu mengimpikan yang terbaik walau hanya untuk sekadar bermimpi cuma, biarlah aku memilih posisi melukut untuk menemani setianya gantang berseorangan berbakti tanpa didendang jasanya.

Aku kini lebih suka bersendirian. Memilih untuk terus menghitung sepi dalam batasan yang ada kiranya.

Memilih untuk berkongsi sesuatu manfaat atas nama agama. Menjulang nama Islam yang teramat indah dan mengharum wangi kebaikannya.

Tolonglah tuhan, aku tidak mengingini lagi namaku menjadi sebutan manusia atas pentas agama. Bermain dan menjual ilmu atas nama agamamu. Sesungguhnya yang baik hanya lah dari mu dan kembalinya kebaikan ini adalah untukmu.

Biar aku menjadi bersihnya debu menyucikan manusiawi yang tercemar seketika.

Aku tidak mahu menghimpun manusia dihujung jubahku, aku tidak mahu ada insan menadah muka untuk menyambut hanyir liurku, yang aku mahukan cuma ................ mereka melihatku sebagai mata rantai perjuangan Islam ini. Aku hanya ingin mempamerkan kesucian dan keindahan agamamu semata2. Moga tergambar di mata mereka kemilau kegemilangan Islam itu dan menemgelamkan terus suara dan status diriku yang masih berbicara.

Biar gugur air mata ini menempati ruang terdalam dalam sudut hati yang paling sunyi.

Dan kita akan terus bertasbih dan memuji tuhan yang memberikan segala kelebihannya kepada manusia, kerana tanpa tuhan .... ilmu, suara, bahasa, gaya , penyampaian dan rupa langsung tidak akan memberi makna.

Ayuh kawan ........... Mari kita himpunkan manusia untuk mengagumi Allah dan Islam, bukannya kita menjaja nama dan kehebatn diri untuk dikagumi manusiawi lagi.

Dan akhirnya teman, moga sempat lagi saatnya untuk kita terus berubah dan melakar pengorbanan. Korban untuk menjadi manusia yang lebih baik, baik dan baik.

Dan kawan ..... akhirnya juga, aku sampaikan salam dari sudut terpinggir dihujung hatiku walaupun aku tahu hatiku ini tidak berpenghujung, moga kalian semuanya berbahagia dan maafkan jua diri ini andai TIDAK MAMPU MENJADI SAHABAT TERBAIK untuk mengutus, berkongsi dan meladeni adab ukhuwwah yang terbaik.

Maafkan aku dan Salam Penuh Aura Pengorbanan.

No comments:

Post a Comment