Thursday, November 24, 2011

Mentari di hari Cuti Persekolahan


Hei Kawan ....

Matahari terus menekuni rutinnya tanpa jemu, menginjak saban pagi untuk memberi sinaran kepada alam ini tanpa pernah mengeluh letih dan kebosanan.

Cahayanya yang mulanya lembut dan menyegarkan menjamah dedaun yang mula terbakar embunnya, wapnya menguap menaiki angkasa hingga sirna dari pandangan zahir mata manusiawi, tatkala sepenggalah pagi berlalu, kehangatannya mula menggigit tubuh .... memberikan aura aktif untuk sang pekerja kekal bertenaga melaksanakan kerja disepanjang hari.

Hingga ke petang ia mengagahkan diri memanaskan permukaan bumi tanpa henti, membakar diri demi memberikan keselesaan pada seluruh jagat bumi, hinggalah tiba senja untuk dia mengensot ke bawah memberi ruangan baru kepada saudara seangkatannya sang buklan yang bertugas di syif malam.

ia hilang dari pandangan, namun hakikatnya kita tahu ... sang mentari bukannya berhenti seketika untuk berehat dan bersantai, atau lari memontengkan diri dari tanggungjawab asasinya memberikan cahaya. Ia tetap bekerja dan bertugas, dengan caranya yang tersendiri ... menyinari permukaan bumi yang sebahagaian lagi tanpa henti .... tanpa jemu .... dan tanpa CUTI.

Andai sang mentari ini bisa berkata2, tidak jemukah ia bekerja dan terus didesak bertugas, tanpa ada senggang masa walau seketika untuk relaks bersantai, pasti ia akan kekal menjawab ... AKU BANGGA BERTUGAS MENGIKUT ARAHAN dan SUNNATULLAH yang diamanahkan ALLAH untukku.

Alangkah indah dan bahagianya jiwa makhluk yang mampu berkata2 sedemikian.

Oh, alangkah baiknya kalau kita mampu bertukar jua menjadi mentari kecil yang sentiasa bertugas memberi sumbangan sinar untuk manusia, tanpa merungut dan tanpa mengkhianati amanah yang dibahukan dipundak kita. Bekerja untuk menjadi HAMBA ALLAH yang sentiasa berusaha menjadi yang terbaik disisiNYA dan terelok akhlak disisi para hambaNYA.

Alam tidak pernah bercuti.

Alam tidak pernah jemu bertugas.

Alam menggalas saban hari arahan tuhan.

Alam tak pernah gentar dengan cabaran .... dan terus komited dengan jatidirnya.

Hei kawan, mahukah kalian bersamaku menjadi ...... Laskar Sang Mentari ??

No comments:

Post a Comment