Wednesday, March 21, 2012

Masa Berlalu


Hey Kawan,

Sudah berapa lamakah kalian di sini ? Merenung blog yang tiada berdenyut dan bernadi.
Tiada hembusan nafas mahupun khabar terkini. Tiada salam dan berita, mungkin juga tandus angan dan mimpi ..... yang ada hanya Kosong !!

Tapi, kenapakah kalian masih tega di sini ? Blog yang tidak berpenghuni .... Tiada warna biasan idea seindah kristal mahupun harmonika bunyi pemanis blog bak halwa di telinga. Semuanya ... Sepi !!

Aaah, mungkin aku tahu ?? Bukankah kalian kawan yang setia .... rakan pendengar yang empati, sahabat pemerhati yang prihatin bahkan komuniti peramah yang sentiasa mengekstrakkan ceria kepada blog ini.

Namun.... Maafkan aku kawan ! Kalian kan sudah tahu bahawa aku sedang meniti denai kembara ilmu buat kali yang kedua. Menagih kudrat fizikal seperti kuda tua ini dengan prestasi memori yang bukan lagi berkuasa kuda ini untuk menghadam pelajaran bukannya sesuatu yang amat mudah dan santai. Ianya menuntut jerih usaha dan keringat azam yang perlu di cucurkan bukan sedikit, namun ianya aku pasti bukan percuma juga ... pasti ada ganjarannya kan. Bukankah para penuntut ilmu itu berada dijalan Allah dan diredhainya ??

Moga aku dan kalian juga begitu ...

Sungguh, inilah kali pertama aku berjaya mengetuk keyboard ini untuk mencoret sesuatu diblog usangku ini. Tanpa kuduga, ribut bebanan pengajianku yang silih berganti antara tugasan assigment, mid exam , menulis maqal (karangan spontan), pembentangan dan akhirnya ujian ala temuduga lisan ini akan berakhir dua minggu lagi sebelum aku pastinya diasak dengan exam finale pertengahan april nanti. Dan pusingan tornado antara kerjaya, pengajian, dakwah lapangan dan keluarga mengharu birukan sedikit komitmenku untuk blog ini .... Benar, hampir dua minggu aku langsung tidak pernah singgah ke teratak travelogku sendiri.

Aku benar2 dibius sibuk, namun masa seakan penawarku untuk terus melangkah. Benarlah kata pujangga ... Time is Healing : Masa yang berlalu adalah penawar yang paling mujarab. Ia mampu menyelimutkan parut luka semalam, mampu juga merenjis harapan kepada insan yang merindu dan ianya bagiku, UBAT penyelesai segala kekusutan mindaku untuk memilih keutamaan.

Kekadang aku terkesima dengan bebanan kerja dan runtunan tugasan yang banyak, Aku hanya sempat menoleh seketika untuk mengambil nafas rehat yang sementara, akhirnya mindaku berat ditekan jadual padat dengan kewajipan yang perlu dilaksana.



Dan MASA memang membantuku ....

Ku sudahi satu persatu tugasan dan kewajipan, dengan penyesuaian disana sini ditambah pengorbanan kecil dan besar yang sememangnya terpaksa dilakukan ... akhirnya, aku sudah semakin menghampiri penghujung sesmester pertama Masterku kawan...

Syukur alhamdulillah ...

Mungkin kerana itu jugalah ada hadis nabi yang pernah menitipkan pesan : Jangan engkau cercai masa, seungguhnya ALLAH ialah tuhan yang merencanakan masa.

Oleh itu, hargailah masa ... dan .... sememangnya hanya orang yang sibuk sahaja yang tahu akan kualiti dan harga masa !!

No comments:

Post a Comment