Friday, August 6, 2010

Juara Akademi Al Quran


2010/08/07

AHMAD Tirmizi (kiri) menerima ucapan tahniah daripada Johan selepas menjuarai AQ4, sambil diperhatikan Jamil Khir, di Putrajaya, malam tadi.


PUTRAJAYA: Peserta Terengganu, Ahmad Tirmizi Ali, 25, mengubat kekecewaan dua abangnya apabila diumumkan juara musim keempat Akademi Al-Quran (AQ4) pada peringkat akhir yang berlangsung, di sini malam tadi.

Dua abangnya, Mohd Muslim dan Mohd Hafaz, masing-masing sebelum ini hanya berpuas hati di tempat kedua dan ketiga AQ musim kedua.
Pada saingan malam tadi, Graduan Sarjana Muda Qiraat dari sebuah universiti di Mesir itu mengenepikan tiga pesaing, termasuk adiknya sendiri, Yahya, 23. Dua peserta lain ialah Muhammad Ahmad Zahid, 15, dan Husni Ali Hassan, 25.
Dengan kemenangan itu, Ahmad Tirmizi, Pengurus Masjid Al Hidayah, Kelana Jaya membawa pulang hadiah wang tunai RM30,000, pakej umrah, sebuah al-Quran digital berserta trofi.

Gelaran naib johan diraih Muhammad Ahmad yang menerima wang tunai RM15,000, manakala tempat ketiga dan keempat masing-masing milik Yahya dan Husni. Yahya membawa pulang RM10,000 dan Husni menerima RM2,000.

AQ4 disiarkan secara langsung dari Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) menerusi saluran TV9. Hadiah kepada pemenang disampaikan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom. Hadir sama, Pengerusi Media Prima Berhad, Datuk Johan Jaafar.

Bacaan peserta malam tadi dinilai dari sudut taranum (lagu), tajwid, fasohah dan qiraat serta diadili juri, Zamri Mohd Zainuddin, Nazri Abdullah dan Radzi Kamarul Hailan sepenuhnya.

No comments:

Post a Comment