Tuesday, August 24, 2010

Keajaiban Rahmat Ramadhan

Deringan gelisah

3 minggu yang lalu, telefon saya berdering tak keruan, ianya seperti tahu ada petanda tak baik akan berlaku.

“Salam… boleh abang afiz ambik TEH dekat hospital ni ?“ terdengar lemah suara adik ipar saya diujung talian. Suara lesunya terus mengundang tanda-tanya. Entah musibah apa yang menyapa agaknya.

“Motor TEH hilang. Kena curi. Dah merata tempat TEH cari tapi tak jumpa, ingatkan tersalah parking, tapi memang hilang….”

Terbayang diminda saya susuk motorsikal 135 LC yang baru dibelinya tidak sampai 3 bulan lalu, motorsikal ranggi kegemaran muda mudi sekarang ini. Dengan kelajuan maksimanya mencecah 180km/j dan fizikalnya yang memangnya the boom, harganya juga tidak terkalahkan bila ianya mencecah RM6 ribu keatas.



Mungkin kerana itulah dua adik ipar kembar saya ini meminati citarasa dan sensasi motor yang sama.

Hikmat Kebaikan

Abang TEH, itulah panggilan kami sekeluarga,panggilan pangkat mengikut kebiasaan kedudukannya dalam adat dan budaya utara, seorang graduan universiti kebangsaan dalam bidang dakwah dan kini bekerja secara kontrak sebagai pegawai di PERKIM Pulau Pinang.

Entah malang apa yang menyampuknya hari itu, tugasnya menguruskan mayat seorang anak muallaf di hospital hingga membawanya ke masjid untuk disolatkan dan ke perkuburan bukit mertajam untuk disempurnakan. Sekembalinya dari urusan jenazah, beliau pula tergamam apabila motornya pula hilang dan menjadi arwah.

Selesai membuat laporan polis di balai Perda. Kami ditemukan dengan inspector izlan yang memaklumkan area black list kecurian ialah dikawasan hospital tersebut. Dan ternyata rangking tertinggi kecurian motor pula ialah LC, Honda EX-5 dan Yamaha RXZ.

Kunci Pasrah

“memang selamat lah tu…. Dan peratus untuk berjumpa semula amat tipis sekali. Jarang, pemiliknya akan dapat rujuk semula…. Katanya berbasa basi. Motorsikal saya pun dikebasnya sampai sekarang masih tak jumpa..sambungnya lagi.

Aik, beraninya dia…motorsikal polis pun dia orang berani kebas…. Ujar saya membuat lelucon meredakan ketegangan.

Semua jenis kunci dah mereka dapat buka, jenama solex ke bukan… semuanya kacang bagi mereka. Tak tahu kunci apa yang boleh tahan dan anti pencuri ni.. pecah lagi suara inspector berkongsi info.

Hmm, kena pakai kunci tawakkal tu kata saya mengingatkan diri pada kuasa terhebat pencipta. Pasrah.

Dalam perjalanan pulang, TEH banyak terdiam. Saya melayaninya sekejap dengan bercerita dan bertazkirah santai.

Doa Kehilangan

Memang banyak hikmatnya, dan dalam sedar saya memberikannya doa kehilangan. Bacalah doa ini, sambil memandu saya membetulkan bacaannya mengulang2 doa dan zikir a’zam tersebut.

Mintalah dengan penuh pengharapan. Allah akan tetap mendengarnya. DIA ada rahsia yang kita tidak terjangkau agendanya.

Sepi. Masing2 melayan perasaan. Gelap malam menyelimuti pemandangan

Dan kelmarin, 11 Ramadhan ... telefon saya berdering girang. Entah ada khabar gembira ingin dikongsinya.

Dihujung talian, suara inspector Izlan ceria menyatakan. Motorsikal tuan kembali dijumpai.. sila datang ke balai untuk menuntutnya.

Alhamdulillah, perceraian hanya sementara, rajuk hilangnya meredakan ketegangan, kini ia pulang ke pangkuan. Mungkin jodoh TEH saya dengan motornya masih panjang.

Tenang saya letakkan dahi kesejadah. Syukur. Terima kasih ya allah diatas perkenanmu.
Mungkin ini anugerah rahmat ramadhan mu kepada kami.

No comments:

Post a Comment