Tuesday, January 11, 2011

Satu Pertukaran


Tanpa diundang sepucuk surat tiba ke ribaan pengetahuan saya.

Warkah ringkas berbentuk arahan daripada Jabatan Pelajaran Pulau Pinang merubah segala rutin dan wawasan saya, arahan yang cukup ringkas tapi termaktub penguatkuasaannya serta merta.

Dengan rasminya saya di minta bertukar ke SMK Dato’Haji Mohd Nor Ahmad atas alasan keperluan perkhidmatan bermula pada 1 Januari 2011 yang lalu.

Tanpa khabar berita, tanpa salam bermadah …. Surat pertukaran ini menjadi sebab untuk saya berkhidmat di tahun baru 2011 ini di sebuah sekolah baru sekali lagi.

Namun begitu, sekolah ini bukanlah sesuatu yang terlalu misteri buat saya kerana kewujudannya memang sentiasa berada di hadapan mata saya, lokasinya berada dalam kejiranan rumah sewa saya di kawasan Gelugor ini dan hanya memerlukan 5 minit untuk sampai ke hadapan pintu pagar sekolah ini dari rumah saya.

Ternyata ia membawa ekspresi perasaan yang berbeza buat saya.

Jika sekolah pertama saya di Sabah ialah Smk PEREMPUAN Likas, sekolah kedua pula membawakan kontra jantina pelajarnya iaitu sekolah LELAKI, Saint Xavier Institution, dan takdirnya sekolah baru ini pula menghimpunkan pelajar dwi jantina. Mungkin tuhan mahu mengajarkan saya sesuatu….


Setelah menghabiskan awal persekolahan yang serba memenatkan dan rutinnya yang berserabut, saya beberapa kali dapat bertemu muka dengan pengetuanya berbincang dan mendapatkan tunjuk ajar.

Rupanya kehadiran saya ini telah terlebih dahulu dihidu jejaknya oleh pengetua yang dimaklumkan lebih awal oleh pihak jabatan pelajaran bagi membantu melonjakkan imej kelas aliran agama khususnya kecemerlangan bahasa arab di sekolah ini. Dengan pencapaian yang agak negative dan kuantiti pelajar gagal yang agak tinggi, suatu usaha drastic melibatkan perubahan perlu dilaksanakan.

Dan di atas wajaran itu jugalah saya berada di sini, bertugas memberi sinar CEMERLANG untuk pencapaian Bahasa Arab di sekolah yang dikenali penduduk sekitarnya sebagai sekolah buangan, sekolah pelajar nakal dan sekolah tanpa disiplin.

Akur arahan, saya menerima dengan tangan terbuka tugasan ini apatah lagi naluri melebar luaskan pengetahuan agama dan kemahiran berbahasa arab ini telah berakar dihati saya, ianya mempermudahkan nawaitu saya yang sebelum ini menyepi dari subjek ini di SXI dahulu.

Dan yang lebih memudahkan saya barangkali, saya juga diberi watikah memegang ROTAN daripada pengetua untuk menagawal sahsiah dan disiplin pelajar apabila dilantik sabagai guru DISIPLIN di sekolah ini. Satu jawatan yang sebenarnya belum pernah saya pegang dan impikan sebelum ini.

Apapun , sekarang kaki saya sudah berpijak di sini, amanah tuhan saya junjung dibahu ini, doakan saya moga berjaya melakar perubahan dan kebaikan.

Kepada anak2 BAKTI yang saya tinggalkan di SXI sana, teruskan perjuangan kalian menjadi insane mulia dan hamba allah yang beriman, gunakanlah rangkaian cikgu2 yang baik dan berfikrah islam untuk membantu perjalanan tarbiah diri dan pembinaan sahsiah mapan. Ustaz yakin kalian akan berjaya.

Jika ada izinnya, kita akan berjumpa dan berprogram bersama lagi.

2 comments:

  1. salam apih,
    ana kat sini dok tunggu2 bila lah boleh pindah..asyik kena sekat jer.enta hok dok sana sene2 boleh pindah...tak aci ni...wat kabel ko ana se

    ReplyDelete
  2. Tahniah..mungkin tugas dakwah lebih mencabar..dimana bumi dipijak disitu Islam di junjung.

    ReplyDelete