Monday, August 27, 2012

Mencari Lailatul Qadar di Bulan Syawal


 

Hey kawan.

Dimanakah subuh kalian pagi tadi ?

Masih berbekaskah sisa tarbiyah Ramadhan yang mampu mengheret kaki kita bersujud di rumah tuhan kala dinihari itu, atau kita sudah boleh berehat panjang selepas berjaya mencapai kemenangan ramadhan tempohari.

Kalau subuh kita masih di rumah, mungkinkah boleh kita pertimbangkan bahawa kita sebenarnya telah terlepas dari mendapat ruh dan semangat lailatul Qadar tempohari sebagaimana yang diidamkan para pendamba kasih ilahi.

Semangat Lailatul Qadar ? Masih adakah malam istimewa itu diluar Ramadhan …..

Temanya semakin menuju klimaks.

Kesolehan membawa kepada keberkatan. Keberkatan dijana melalui konsistensi.

Dan kalimah ISTIQAMAH lah yang seharusnya kita cari dan bina semasa menikmati juadah ketaatan ini. Biar nikmat kemanisan ibadah mampu diluncurkan ke muara takwa tanpa mampu ditahan oleh halangan jemu dan malas, biar ibadat kita mampu menongkah badai menyusur arus berterusan tanpa henti dan lelah.

Teringat seketika dihari mulia aku berkhutbah, meladeni khalayak yang hadir dengan busana indah. Raut ceria dengan gamat sanak saudara memenuhi ruangan saf yang kehairanan bila diasak dengan begitu ramai pengunjung buat julung kalinya dalam tempoh setahun.

Melihat wajah yang berseri dan bersemangat sememangnya amat mengujakan. Ianya seperti renjatan elektrik kecil yang mengecaskan motivasi dan bukannya membunuh empati. Aku gembira.

Dalam tenang aku lafazkan kalimah ini, kalimah yang memberi makna.

Alhamdulillah, kita dipilih tuhan untuk berjaya mengharungi ramadhan dengan baik dan takbir ini adalah manifestasi kemenangan kita memilih rasa bertuhan dan setia berbanding memilih derhaka dan sengketa.

Alhamdulillah, ianya hadir setelah kita bertungkus lumus cuba untuk melunaskan bukti bahawa kita adalah hamba tuhan yang benar2 percaya pada janji dan tawarannya. Kita ingin dinilai lulus dan cemerlang dengan sijil TAKWA dan slip PEMBEBASAN DARI NERAKA.

Kita juga masih lagi dibasahi keringat kesungguhan PULUN dan GOMO untuk mendapatkan malam istimewa LAILATUL QADAR yang cukup gah dan istimewa. Moga semangatnya masih kekal bersemi.

Tapi sayangnya kawan, ramai antara kita yang tersalah persepsi.

Ruh lailatul qadar diterjemahkan dengan merangsang adrenalin semangat untuk sekadar beribadat, berjaga malam dan beriktikaf di malam tertentu bulan Ramadhan sahaja, atau lebih spesifiknya 10 terakhir ramadhan. Masih menitis lagi kesan kesungguhan itu dibadan kita dan bersisa. Aaah, moga allah merahmati dan menerimanya.

Namun, adakah keistimewaan lailatul qadar terhenti sebegitu sahaja.

Keajaiban semangatnya hanya berdurasi satu malam sahaja ??

Maka tak hairanlah jika seorang guruku mengatakan : antara tanda mereka yang dikurniakan allah lailatul qadar ialah mereka yang dulunya rajin ke masjid akan mula menghilang dari pintunya, mereka yang dulunya banyak berpuasa takkan mahu lagi melaparkan ususnya, mereka yang sentiasa hadir bersolat di dinihari takkan lagi kelihatan walaupun hari sudah menginjak tua ke usia senja. Kenapa ?? Bukankah mereka sudah menikmati bonus al Qadar yang begitu besar pahalanya melebihi umurnya sendiri. Ianya bonus dan subsidi yang begitu berbaloi.

Tapi inikah yang dikehendaki agama.

Walaupun guruku itu mungkin agak berlebihan memberi analogi. Tapi berapakah antara kita yang setiap tahun melaksanakan KAMIKAZE dengan kaedah pulun dan gomo menghabiskan segala kesungguhan diri disepanjang malam terakhir ramadhan untuk menDAPATkannya, tapi kita langsung tidak melakarkan target untuk kekal meLAKUkannya.

Ya, benar kawanku. Bacalah sendiri tafsiran surah al Qadar untuk menghadami ruh lailatul qadar ini.

Para Sahabat bukannya umat subsidi. Mereka tidak hanya teruja dengan bonus dan tawaran tapi mereka adalah umat yang suka menikmati ilmu dan amalan.

Selaklah tafsir qurtuby mahupun ibnu kathir yang bermadahkan kisah nabi melaporkan cerita umat terdahulu yang begitu tekun berjuang, beribadat dan menyebarkan ilmu hingga menjangkau 1000 bulan. Nabi pernah merekodkan nama mereka seperti nabi zakaria, nabi sulaiman, nabi ayub, yusha’ bin nun dan juga Heizqil ibnu ajuuz. Betapa ibadat mereka cukup mengkagumkan tanpa lelah dan jemu.

Para sahabat teruja. Mereka adalah umat jihad dan pengorbanan. Mereka adalah pejuang praktikal dan juga teladan berwibawa.

Mereka cemburu dan jealous.

Mereka gembira dan seronok.

Mereka ingin bersaing dan berlumba.

Mereka dambakan kebaikan.

Mereka sedih ketinggalan.

Lalu wahyu tuhan mendamaikan gelora jiwa mereka, tuhan menjanjikan MALAM ISTIMEWA. Pahalanya lebih hebat dari 1000 bulan.

Tenangnya hati mereka untuk dipujuk ilahi. Mereka menjadi umat yang tekun beribadah dan terus berlari. Melunaskan janji untuk disayangi tuhan samada di pasir sujud atau digersang sahara berjihad. Mereka umat yang obsess beramal.

Bagiku, para sahabat bukan kagumkan pahala umat terdahulu. Soal pahala adalah rahsia tuhan. Allah boleh memberi pahala sesuka hatinya. Pahala puasa adalah rahsia tuhan yang misteri, solat pula dijanjikan pahala berjemaah dengan gandaan 27 pahala yang kita sendiri gagal mentafsir maknanya, kelebihan 5 fardhu kita juga mampu menyerap pahala 50 fardhu dimalam israk,  sedekah membuahkan 700 tangkai keberkatan dan setiap kebaikan berganda 10 ketaatan adalah rahsia pahala yang dimiliki tuhan cukup aneh dan misteri.

Allah mampu memasukkan manusia ke syurga tanpa solat dan sujud persis juru sihir firaun, allah boleh memilih syurga kepada pelacur tegar yang membuat kebaikan kepada anjing kehausan, allah bebas memberikan 10 kali nikmat dunia kepada manusia yang paling akhir memasuki syurga. Aaah, bagi sahabat, kurnia allah cukup besar untuk difikirkan.

Tapi apa yang mengujakan mereka ialah bagaimana umat terdahulu mampu terus beramal tanpa henti dan lelah. Bagaimana mereka tega beribadat tanpa jemu dan malas. 

Bagaimana mereka menjadi umat jihad yang begitu praktikal.

Dan inilah yang dipohon para sahabat, menjadi umat yang mendapat RUH LAILATUL QADAR yang akan TEGA beramal, KEKAL berjuang, KONSISTEN beribadah dan ISTIQAMAH mencari keredhaan tuhan dalam kehidupan mereka BERTERUSAN.

Dan mereka juga tahu bak kata para mufassir quran – makna seribu bulan ialah pahalanya berganda tidak terkira banyaknya, ya dan ianya bukan terhenti sekadar usia bulan menginjak 84 tahun sahaja. Ianya pahala berterusan …. Pahala yang dijana oleh amal yang berterusan.

Tapi… bagaimana pula kita, umat akhir zaman.

Umat bonus dan tawaran. Umat pemalas dan panjang angan2.

Akhirnya ada diantara kita yang kelihatan bersungguh di ramadhan,tidak lagi kelihatan begitu diluar ramadhan. Ada yang berjaya kekal menongkat mata di 10 akhir ramadhan tak lagi mampu mengangkat walau sepicing mata selepas ramadhan. Dan yang terbanyaknya ialah mereka yang dulu kekal di serambi surau hingga ke fajar menyinsing berjemaah dalam solat subuh yang paling berharga kini kekal pula dibalut selimut hingga ke dhuha menyonsong tanpa risau tergolong dalam orang munafiqin yang kerugian dan tidak berharga.

Sayangnya kita tidak meletakkan target lebih awal untuk istiqamah.

Kita gagal mendapatkan hadiah dari ruh lailatul qadar ini untuk mengharungi 11 bulan yang mendatang.

Kita diulit rutin sama. Diet sama. Rencam sama dan diri yang sama.

Bagaimana kalian kawan ?

Apa hadiah dari permukiman kalian di ramadhan yang lepas.

Hadiah yang boleh menjadi bekalan istiqamah kita diluar ramadhan.

Jika ada Alhamdulillah.


Istiqamah adalah ruh lailatul qadar.

No comments:

Post a Comment