Tuesday, April 6, 2010

Israel Nama Mulia

ISRAEL adalah nama mulia yang diserahkan keunikannya kepada Yaakub,sebagai pengiktirafan tuhan untuk hambanya yang istimewa. Dan jika sahih maksudnya mengikut bahasa Hebrew asalnya, Isra bermakna hamba dan iel membawa maksud tuhan. Dialah hamba Allah yang disayangi dan dipuji Tuhannya.

Dengan rezeki anak yang ramai, yaakub melalui drama tragiknya bersama yusof anaknya. Namun keturunan mulia inilah seterusnya membentuk nama BANI ISRAEL. Nama yang pada asalnya mulia dan terhormat menjadi hina dan jijik dengan penderhakaan dan penentangan kaumnya. Tapi allah kekalkan ungkapan itu diatas pundak bani Israel bukan sebaliknya.

Bahkan allah seterusnya melampirkan perkataan YAHUDI sebagai ganti pada gelaran keturunan mulia ini. Ianya gelaran yang disebutkan ALLAH selepas kebangkitan nabi, dan selepas kekufuran mereka kepadanya.

Tahukah anda perkataan yahudi diulang sebut sebanyak 8 kali dalam al quran dan kesemuanya dalam nada berbentuk kutukan, kejian dan laknat.

Dan inilah hakikat dan cara al quran mengajar kita berpolemik, dengan kesedaran dan bukannya amarah, allah memisahkan kita dari mempergunakan nama mulia ini untuk tujuan yang salah.

Hakikatnya, kalau penceritaan alquran berhubung kisah kesolehan dan kebaikan, allah sengaja menggunakan kalimah bani Israel, dan apabila berkaitan keengkaran al quran sama sekali tidak berkompromi kecuali menggunakan istilah kejian dan kekufuran iaitu YAHUDI.

Dalam menelanjangi kebobrokan minda kita menolak nama israel ini. Golongan Kristian lebih teruk mempercayai mitos dongeng kultus nama ini.



Mungkin satu perkara menarik yang ingin saya kongsikan disini ialah kenapakah Allah memberikan nama Israel kepada nabi Yaakub. Bukankah dianya sudah bernama dan diangkat menjadi Rasul.

Hikmatnya sebenar tidak terjangkau oleh kita, mungkin gelaran hamba allah yang membawa maksud Israel itulah yang didambakannya, bukti pengiktirafan tuhan pada ketaatannya.

Mungkin sebagaimana nabi ismail mendapat nama, isma’ bermaksud dengar, dan iel adala tuhan. Tika luput umur nabi ibrahim kegerbang senja, dia masih berterusan memohon doa untuk dikurnia zuriat, munajatnya dengan penuh khusyuk diterima dan didengari tuhan. Lantas pengabulannya ini membekas nama ISMAEL kepada watak mulia nabi ini.

Namun lain pula versi bible yang saya miliki, Al kitab cetakan lembaga al kitab Indonesia tahun 2006.

Yaakub mendapat keistimewaan ini kerana ketokohan dan kewibawaannya.

Ia sama sekali berbeza dan sukar ditandingi. Gelaran ISRAEL bukannya calang2 dan rendah tarafnya. Itulah gelaran kemenangan GUSTI peringkat universe yang belum pernah dimiliki selainnya. Kemenangan gusti melawan tuhan dan bukannya manusia.

Untuk menjadi lebih akademik,ambillah bible anda dan bukalah surah pertama kejadian, bab 32 dan ayat 22 hingga 32 dibawah tajuk pergumulan (gusti) Yaakub dengan ALLAH.

Dan ayat 28 ini membuktikan segalanya , Siapakah namamu? Sahutnya Yaakub.lalu berkata orang itu :namamu tidak akan lagi disebut Yaakub, tetapi Israel sebab engkau telah bergumul melawan allah dan manusia dan engkau menang.

Jika begitu, ternyata Yaakub lebih hebat dari Allah bagi mereka. Pantas lagikah untuk mereka berkiblatkan Allah yang ditewaskan sebagai tuhan sembahan.

Moga paparan ini mampu mengerlipkan minda fikir kita mencongak lebih jauh.

Mungkin benar, dunia ini penuh kontroversi dan konspirasi.

No comments:

Post a Comment