Friday, April 23, 2010

Kuliah PKBM

Perkemahan PKBM adalah sesuatu yang amat baru dan mengujakan saya.

Ianya pengalaman yang tidak pernah saya kecapi sebelum ini, samada disekolah menengah dahulu mahupun setelah menjadi guru di sabah.

Ianya seperti memahat travelog baru dalam kamus hidup saya.

Biarpun terpaksa berulang alik dan bergilir menjadi pemantau pergerakan kadet, biarpun masa cuti hujung minggu juga terpaksa dibayar galang gantinya, namun ianya amat berbaloi dan sukar dilepaskan.

Disini saya terdedah dengan suasana baru. Aspek keselamatan, pergaulan bersama tentera, cara hidup dan aktiviti mereka. Disinilah saya cuba memahami dan mengadaptasi suasana baru ini kedalam maklumat fikrah saya. Mana yang baik saya pertimbangkan untuk rujukan dan yang buruk sepatutnya kita tinggalkan.

Setelah seharian bersama kadet beberapa hari sebelumnya, saya hadir untuk solat maghrib di masjid tentera. Namun kehadiran saya agak lewat dan hanya sempat berjemaah bersama kumpulan kedua.

Seusai solat, saya melihat para kadet seperti malam sebelumnya bergelimpangan tanpa arah melepaskan keboringan dan lelah seharian, malahan ramai juga yang sedang menunggu bateri hanset mereka penuh dicas, tiba2 datang seorang hamba allah membuat pengumuman untuk semua kadet berkumpul mendengar tazkirah, mengambil peluang mengaut sedikit pahala dan ilmu untuk bekalan pulang nanti, bukan hanya mempertaruhkan kesihatan fizikal semata2.



Dan tiba2 tanpa nama saya diundang untuk memberikan pengisian, saya terus menoleh kehadapan dan tersenyum hamba allah tersebut yang akhirnya saya kenali sebagai USTAZ AZMIR, ustaz lama sekolah SXI dahulu. Rupanya dia sudah mengorek maklumat awal saya dari pelajar dan sengaja membuat surprise tanpa saya sempat bersedia awal.

Saya berbelah bahagi, kondisi diri yang jarang memberikan tazkirah kala ini, saya kira mungkin mempengaruhi, juga kejutan tiba2 itu menyebabkan cairan maklumat minda islami saya beku seketika.

Tatkala melihatkan kemas sila para kadet menunggu arahan dan tazkirah, saya senyum dan terpaksa jua tampil kehadapan. Mungkin ini suratan takdir saya berkongsi sesuatu, bukan mudah nak berceramah di kem tentera kan…..



Kesempatan itu saya sambut awal dengan penekanan berkaitan jatidiri kadet islam, saya bercakap seputar tajuk asas islami seperti solat, ilmu, quran dan maruah diri. Saya sentuhi setiap topic dengan contoh dan cerita tertentu, moga kepenatan badan kadet dapat menerima santainya ilmu ini meresap keperdu otak sedar mereka.

Dan peluang berbicara ini tidak saya lepaskan peringatan tertentu buat kadet, biarpun pahit dan mencili peribadi, saya terpaksa zahirkan kekecewaan saya dihadpan mereka. Saya gagaskan kemuliaan islam berdasarkan kepada kepatuhan dan komitmen menjaga agama, saya singgung kisah sejarah pertama bagaimana umar membuka palesti dan kisah keduanya berselang dengan keajaiban tentera solahudin membukanya buat kali kedua.

Ironinya, keduanya berkaitan dengan daya tahan tentera islam. Kepatuhan dan ketaatan adalah factor kekuatan dan kejayaan umat islam. Kita memenangi pertempuran dan peperangan ini dengan kebaikan iman dan taat manakala musuh tewas kerana kebiadapan jahat dan amalan maksiat mereka.

Lalu saya tegaskan, kecewa saya melihat para kadet yang boleh berkompromi bersama melakukan mungkar dengan MANDI SEPARA BOGEL BERALASKAN SPENDER, meletakkan maruah diri sehina tanah yang dipijak saban hari. Mereka yang suka melihat aurat sendiri, pastinya akan suka melihat aurat orang lain dan ianya sudah pasti akan sanggup membuka dan menelanjangi aurat manusiawui yang lain.

Kecewa juga saya berkaitan factor masa, disiplin asas yang sepatutnya menjadi teras mulia keunikan para kadet tentera mereka remehkan. Kerana itu saya melihat kadet tidak peka pada waktu makan, waktu mandi, waktu main dan apatah lagi waktu solat. Saya terus menembak jarak dekat satu jemaah kadet yang baru datang solat maghrib kala itu tika senggang waktu isyak hanyalah berbaki 8 minit. Barulah mereka terkocoh datang menunaikan tuntutan agama itu tanpa rasa bersalah.

Dan, saya amat berharap moga semua kadet nanti dapat berusaha memperbaiki diri, mulakan perubahan walau sekecil mana pun ia, bukankah kejayaan melakar sesuatu yang agung itu bermula dengan langkah lorekan yang pertama.

Dan ingat, biarlah allah sahaja yang mengetahui usaha dan kesungguhan kita, moga allah memberi bantuannya.

Saya sudahi ucapan saya dengan lafaz salam dan doa penuh ketenangan.

Moga ketenangan malam itu berpanjangan.

Tapi sayangnya, takdir tuhan mengatakan TIDAK ………..

No comments:

Post a Comment