Friday, April 2, 2010

Perkampungan MTQ, SXI 2010

Hari ini Jumaat adalah penghulu segala hari, ia merupakan hari kebesaran dan kemenangan bagi umat islam.

Perayaan yang sepatutnya diisi dengan kesyukuran , amalan dan kebajikan. Bukannya sogokan hiburan, santai rehat, tidur relax dan kemaksiatan.

Tanggal 2 April pula jatuh pada hari jumaat, dan agama Kristian mengangkat masa ini sebagai keramat dan mengabadikannya sebagai tanggal GOOD FRIDAY, ia dianggap sebagai hari perpisahan dan kematian JESUS disalib diatas pancang Salib. Tarikhnya tak dapat dipastikan tetapi hari jumaatnya tetap dalam ingatan mereka, kerana itulah mereka menganggap Jumaat pertama pada bulan April ialah masanya. Masa melahirkan kesedihan dan mengingati segala tulus janji dan pengorbanan nabi mereka, ….

Kalaulah ia tidak diselewengkan oleh tangan2 manusia. Sayangnya …..



Namun aqidah kita menenangkan dan menerangkan, kalaulah agama lain itu masih relevan dan benar membawa kalimah tuhan. Nescaya kedatangan rasul dan quran menjadi sia-sia. Objektif kedatangan Rasulullah SAW ini adalah untuk menyelamatkan manusia dan membawa hidayah serta membetulkan penyelewengan agama yang berlaku.

Hari ini,sekolah kami mengumumkan cutinya. Halaman sekolah sunyi dan kosong dari pengunjungnya.

Lalu kami coordinator Panitia Pendidikan Islam di sekolah ini mengambil inisiatif mengumpulkan pelajar yang akan mewakili sekolah di pertandingan Majlis Tadarus Al Quran akan datang untuk latihan intensif dan bimbingan pertandingan.

Perkampungan ini bermuka seawal jam 8 pagi dan berakhir pada jam 5 petang.

Dihadiri seramai 17 pelajar yang mewakili pelbagai genre pertandingan MTQ nanti termasuklah nasyid, syarahan, hafazan dan tentunya tilawah. Saya bersama Ustazah Atiqah pula bergilir menjadi fasilitator dan guider tak bertauliah kepada mereka.

Pagi jam 8.45 majlis dimulakan dengan al Fatihah bagi memohon keberkatan dan keselamatan program. Saya susuli pula dengan sedikit tazkirah ringkas, objektif pertandingan serta harapan saya bahawa kami yang mewakili SXI nanti bukanlah sekadar pencukup korum dan formality pertandingan, bukan juga sebagai pak pacak dan hang cangkul yang hanya berperanan sebagai pelakon tambahan, tapi saya laungkan kepada mereka bahawa SXI harus berani mencabar dan mengaum sebagai pesaing terhebat diatas pentas pertandingan. Bawalah imej agama ini sebagai standard mulia yang diimani dengan membuktikan kepompong pelajar agama dibawah tempurung majority bukan islam ini juga mampu mengukir sejarah terhormat. Mereka yang sentiasa sedia bermujahadah dan terlatih membuat pengorbanan dalam elemen kesusahan yang pelbagai pastinya mampu menghadapi segalanya.



Pagi itu, latihan berjalan intensif walaupun ditahun pertama ini saya tidak mampu menyemai dan menapis peserta sebaiknya kerana kekurangan informasi dan pendedahan kemahiran pelajar. Tapi bagi saya , barisan sedia ada ini juga mampu membawa perubahan dan cabaran saingannya tidak boleh dipandang sinis.

Saya lebih cenderung melatih pelajar dalam arena Syarahan, hafazan dan tilawah manakala ustazah lebih selesa mengarah sketsa nasyid.

Saya berharap inilah saf wakil SXI yang akan menggegarkan dan saya bayangkan mereka sebagai kelompok FROM ZERO TO HERO. Insya allah.

Syarahan : Md Hazmizal
Tilawah : Zul Hamizan
Hafazan : Syed Husaini

Nasyid : Fadhil, Haziq Hazwan, Syed Hamzah, Faizan, Yuzaiman, Harith”bOb”, Faizul hisyam, Alif, Saifullah omar dibawah kendalian Daniel Bajunaid.

Pertandingan akan berlangsung 2 hari pada pertengahan April nanti, moga kami dapat membuat yang terbaik. Allah Musta’an.

No comments:

Post a Comment