Tuesday, April 20, 2010

Kuliah Pertama

Setelah hampir 4 bulan berkelana di bumi tuhan yang baru ini, saya lebih suka menyendiri, bersikap low profile, melihat sekeliling, mencari ketenangan, menyaring kesempatan dan seterusnya menyesuaikan segala keluarbiasaan rutin kehidupan disini.

Disini saya suka berada dibelakang,bersusun di saf menjadi makmum, mendengar bacaan imam, mengunjungi rumah allah yang pelbagai, mencari keserasian dengan jiwa, mengintai hidayah dan tapak yang terbaik untuk mengisi diri dengan kebajikan. Setiap rumah allah mempunyai keistimewaan masing-masing, fizikalnya, infranstrukturnya, jemaahnya, ahli jawatankuasanya, semuanya memberi input kepada ketenangan dan keserasian berjemaah.

Dan dipulau mutiara ini, rumah allah bercambah menggamit pengunjung dalam jarak yang sederhana dan tidak jauh. Disekitar rumah saya contohnya terdapat hampir 5 masjid dan surau berdekatan yang tidak mencecah jarak 500 meter sekalipun.

Syukur alhamdulillah, dan saya lebih selesa berkunjung ke Surau Kuarters Kastam di Gelugor setakat ini.

Sepanjang tempoh itu juga saya cuba untuk mencari tempat2 pengajian untuk menambah ilmu dan mengulang semula ingatan pada persoalan ibadah dan isu semasa islam.

Namun, kekadang terasa sedikit kekosongan, mungkin keinginan untuk berkongsi ilmu kembali meruap dipenghujung jiwa saya. Alhamdulillah, dengan permintaan seorang rakan di Abdullah Munshi, saya diberi ruang untuk memberi sedikit pengisian ilmu kepada pelajar asrama.



Tugasan itu saya terima dengan hati terbuka. Mungkin perkongsian ilmu dan kebaikan ini dapat mengajar diri saya dan mengingatkan tentang kebesaran tuhan selalu.

Moga kuliah ini menyedarkan hati saya yang sentiasa lalai dengan waktu dan ilmu, moga ia mampu mengecas semula iman dan ibadat saya. Moga ia juga mampu membersih dosa dan karat jahiliah dalam diri ini. Bukankah dengan memberi itu kita akan beroleh kebahagian.



Akhirnya saya memilih TAFSIR SURAH NUH sebagai permulaan topic kuliah saya, manakala Ust Khairul Asfani sahabat saya memilih isu semasa dan konpirasi FITNAH akhir zaman sebagai momentum kuliahnya.

Ya allah, terimalah sumbangan ilmu kami yang sedikit ini. Ajarkanlah kami mengamalkan ilmu sebagaimana kami menghamburkannya pada manusiawi.
Dan bantulah kami mendidik jiwa kami dan insane yang lain. Segalanya hanya untukmu.

No comments:

Post a Comment