Tuesday, September 14, 2010

Usrah Khatam

Aidil Fitri tahun ini datang dengan penuh kelainan.

Dan kelainan ini hadirnya membuahkan transformasi, satu kembara perubahan kearah yang lebih baik pastinya.

Ssesungguhnya transformasi dan kelainan merupakan sesuatu keperluan dalam litar kehidupan ini, takkanlah kita masih mahu berhari raya sebagai manusia berjiwa kanak-kanak yang hanya mengimpikan kocek saku berisi penuh duit rayanya.

Bukan jua hanya menjadi peraya remaja yang hanya tahu berseronok santai menghabiskan sembang dan serdak kuih raya.

Kita seharusnya berubah dengan info agama dan ilmu seiring peredaran usia kita yang semakin melebar.

Dan tahun ini, saya mampu beraya di kampong setelah sekian lama bertakbir dan bertahmid diluar kampong halaman. Mampu untuk duduk bersimpuh menyusun jari di pagi raya menyalami dan mencium pipi kedua orang tua yang masih ada.

Dan di hari sebelumnya, kami para anggota keluarga sempat berkumpul bersama, walaupun ada yang baru menginjak anak tangga setelah lesu dalam kesesakan permusafiran yang panjang.

Berkumpul untuk satu majlis tadarus dan khatam yang diilhamkan bonda saya untuk mengisi masa terakhir ramadhan dengan sesuatu aktiviti penuh makna dan mesra ukhuwwah serta ubbudiahnya.

Dan saat itu kami berkumpul, menghabiskan 30 juzuk al Quran bersama-sama.

Membulatkan himpunan duduk dan tekad hati , kami melangsungkan terus alunan quran sebelum terbenam sinar ramadhannya sebelum kami sudahi dengan sedikit tahlil dan doa khatam…

Alhamdulillah, sekilas saya memandang mata bening bonda dan ayahanda memerhatikan semua anak zuriatnya yang mampu berhimpun membaca al quran, zuriat yang dahulunya celik quran dan agama berkat didikan airtangan bonda dan ayahanda tanpa kompromi.

Moga kami mampu menjadi anak yang soleh, dan moga Quran yang kami mampu baca ini menjadi saham kebajikan buat keduamu….









No comments:

Post a Comment