Tuesday, November 2, 2010

Dambaan Piala atau Piala Sembahan



Selama 89 tahun, akhirnya Bandaraya Islam Kota Bharu mampu memeluk gahnya gemerlap Piala Malaysia. Ianya tiba dalam perarakan penuh warna keriangan dan debaran syukur kepuasan ke Stadium bertuah Sultan Muhammad Ke 4 siang tadi.

Kesabaran dan komitmen seluruh rakyatnya tanpa mengira idealogi kepartian akhirnya berbaloi diraikan dengan kemenangan sulung ini. Bahkan terakam dalam sejarah, eksklusif final piala Malaysia tersebut menyaksikan kedua parti politik terbesar di Malaysia memperlahankan rentak kempen masing2 untuk pilihanraya kecil Galas semata2 untuk memberi laluan kepada kehangatan tumpuan bahang piala Malaysia yang didominasi Kelantan tempohari.

Ianya juga memberi ruang untuk anak rantau kelantan yang bertebaran untuk pulang secermat mungkin ke destinasi selepas berjaya merangkul impian yang terpendam selama ini. Ternyata kesabaran bertahun akhirnya terhapus dengan kemenangan di kemuncak pertandingan akhir semalam.

Terasa asyiknya melihat lautan merah menghuni gahnya stadium bukit jalil yang menjadi ikon pembangunan sukan di Malaysia. Ternyata malam itu milik kelantan.



Dan alhamdulillah, semasa meninjau ke blog2 anak kelantan yang masih berbicara penuh syukur dengan nikmat kejayaan ini. Saya tersingkap foto2 keunikan para tentera merah ini yang masih sempat untuk sujud mengabdikan diri pada pencipta. Dengan keluasan surau yang takkan mampu memenuhkan gelombang merah ini, mereka tanpa malu dan kekok mencari ruang solat antara bangunan yang anda untuk melunaskan amanah sebagai hamba kepada yang maha esa.


Moga ianya tanda perhambaan yang sejati, hiburan yang takkan pernah melalaikan hambanya. Moga inilah symbol pembangunan spiritual dan keagamaan yang dititik beratkan kepimpinan bersama ulama ini dinegeri kelantan, walaupun rakyatnya terus dinafikan pembangunan material dan bangunan, sahsiah unggul berteraskan iman ini harus terus terpamer dari setiap penghuni warga tentera merah ini, di ceruk dan rantau mana sekalipun ….. kerana resmi kita warga perantau, yang suatu hari nanti pulang kepangkuan rahmat ilahi.


Namun, dalam riak kegembiraan dan kesyukuran, janganlah sengaja kita menempah bencana dengan menjulang kemungkaran dan menunjangkan kebobrokan. Merayakan kemenangan dengan pesta dan keseronokan tanpa mengenal tuhan hanya akan mengecewakan kita akhirnya.

Ambillah pengajaran sebaik mungkin atas kejadian yang menimpa peserta muda dari Belia 4B Baling yang terpilih untuk meraikan kesyukuran dan menghilangkan kebosanan dengan hadiah kunjungan ke Genting. Tanpa diduga keriangan mereka mencipta duka yang berpanjangan. Siapa tahu perancangan ilahi ?

Dan kita sebagai hambanya takkan mampu merasa aman dari perancangan tuhan ini .



Bersyukur dan berwaspadalah, antara nikmat dan dugaan, terlampau banyak ranjau helahnya. Kreativiti syaitan menipu manusia.

Dan esok….. Bermula cuti Deepavali untuk saya di sekolah ST Xavier ini. Cuti panjang 5 hari yang sukar dijumpai dan rugi dibazirkan begitu saja.

Persoalannya , patutkah saya pulang ke Kelantan untuk bermandi simbahan cahaya kemenangan Piala Malaysia ini ? Berbaloikah ?

Moga Piala ciptaan manusia ini tidak menjadi tuhan yang menyesatkan manusia.

No comments:

Post a Comment