Monday, November 22, 2010

Korban Itu Ujian



Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

مَنْ كَانَ لَهُ سَعَةٌ وَلَمْ يُضَحِّ فَلَا يَقْرَبَنَّ مُصَلَّانَا

“Barang siapa yang memiliki kemampuan, namun tidak berkurban, maka janganlah sekali-kali mendekati tempat shalat kami (lapangan shalat ‘Ied).” (Shahih At Targhiib 1087)

Hadis yang tercatat di atas seakan menyatakan bukan sahaja kewajipan bahkan kemuliaan untuk mereka yang berkorban di jalan Allah, menumpahkan darah binatang sebagai tanda pengabdian diri kepada yang maha kuasa. Bahkan mereka yang leka mengabaikan, akan tersisih dari kemuliaan bersama rasulullah saw sendiri.

Kerana itulah para ulamak bersepakat menyatakan hokum sunat muakkad yang sangat dituntut untuk dikerjakan bagi seorang muslim bahkan ianya mampu ke tahap wajib bagi yang mampu.

Pengorbanan adalah citra kesetiaan dan kasih sayang.

Seseorang akan sanggup melaksanakan apa sahaja demi keunggulan cintanya.

Demi sebuah harapan, manusia juga pasti sanggup berpaut pada apa sahaja janji dan andaian, moga impiannya bisa tercapai.

Lupakah kita pada kisah persaingan cinta dan ukhuwwah yang dipertontonkan rakaman sejarah silam antara Qabil dan Habil.

Mereka diuji dengan cinta dan kesetiaan. Mereka disaring dengan integriti dan keikhlasan.

Dan penentu ujian untuk mereka ialah sebuah PENGORBANAN.

Tidakkah kita terbaca bagaimana KORBAN yang hadir dari jiwa yang suci dan penuh pengharapan mentaati sang pencipta akan mendapatkan izzah penerimaan dan makbulnya impian.

Maka untuk itulah kita juga harus memenuhi diri dengan integriti pengorbanan. Tulusnya niat beserta pembuktian cinta praktikal dengan ibadah dan pengharapan.

Moga akhirnya dipermudahkan tuhan.

(Pernah saya bertanya kepada para peserta Kem Kepimpinan Sekolah Agama yang rata2nya berada di Tingkatan 4 awal November lalu, selepas memberi sedikit intro tentang keikhlasan dan pengorbanan ; SIAPAKAH YANG BAIK , QABIL ATAU HABIL ??? Antara 13 yang ada hamper semuanya menjawab QABIL kot…. Saya bertanya kenapa kamu pilih Qabil sedangkan kamu tak pasti ? Ada antara mereka menjawab, nama Qabil lebih glamour sikit, ada pulak yang menambah entahlah saya hanya teringat tentang ekuetrian Negara QABIL AMBAK, dia pun selalu menang pingat untuk Negara, jadi QABIL baik lah kot, ujarnya. Hehehe …? Anda bagaimana ??? Bagaimana pulak jawapannya ya ?
Teringat saya kaitan mudah yang pernah diajarkan pada saya untuk senang mengingatinya QABIL = QATIL+ Pembunuh dan HABIL=HALIK+ Yang Musnah dan Mati)

No comments:

Post a Comment