Monday, November 22, 2010

Praktikal Sembelihan

Peperiksaan PMR baru sahaja berlalu 2 minggu yang lalu, Kaum Muslimin pula bakal menyambut kedatangan Zulhijjah 2 minggu selepas itu.

Kehadiran pelajar Tingkatan 3 semakin merosot saban hari meskipun diacah dengan denda dan amaran juga disogok dengan hiburan dan program lawatan bertema hamper setiap hari, ia dianjurkan secara silih berganti oleh pelbagai panitia yang ada disekolah bagi mengisi kekosongan waktu yang ada.

Program lepas PMR itulah antara tugasan yang diberikan untuk saya sebagai ketua panitia mengisinya dengan program keagamaan yang berfaedah, jua perlu diingat ianya perlu mencerminkan ilmu, santai dan ceria. Takut budak tak mai kata penyelaras kami Encik Lim.

Teruja dengan keakraban bulan zulkaedah dan zulhijjah serta kesyahduan ibadah korban yang sinonim dengannya, saya mencadangkan praktikal sembelihan dan penghayatannya untuk menjadi agenda dasar program tersebut nanti. Apatah lagi, topic sembelihan, akikah dan korban bakal dilalui mereka tatkala berada di Tingkatan 4 nanti.

Ianya dengan mudah dipersetujui bersama, sementelahn juga pihak kantin yang dikendalikan oleh Kak Idamiah juga menyatakan kesediaannya tanpa berbelah bahagi untuk turut sama membantu.

Kertas kerja diajukan kepada pihak pentadbir dengan jumlah tertentu yang dipohon sebagai alat pelincir majlis.

Tidak sebagaimana yang saya andaikan awal, Jumlahnya dilulus tanpa banyak bicara.

Namun yang ajaibnya, tentative dan perjalanan program pula yang menimbulkan banyak pertanyaan.

Saya dan Ustazah Asmawati berulangkali menjelaskan tentang objektif perlaksanaan, kawalan pelajar, lokaliti penyembelihan, jaminan kualiti kebersihan dan ajk bertindak serta tuntutan agama untuk umatnya mengetahui dan sensitive terhadap isu pemakanan seumpama ini.

Sayangnya ….. Praktikal Sembelihan perlu dirujuk ke peringkat pentadbiran.

Dan jawapan yang saya terima keesokannya agak memeranjatkan, pihak sekolah tidak dapat membenarkan praktikal sembelihan ini dilaksanakan atas dua alasan :

1) Kita berada di territory gereja atau brotherhood, mungkin ada pantang larangnya disini yang tidak sesuai dilanggar apatah lagi melibatkan penumpahan darah binatang, kebersihan dan sebagainya.
2) Menjaga sensitivity kaum yang pelbagai disekolah ini yang antara majoritinya beragama hindu dan Buddha yang menggangap cara penyembelihan itu nanti akan menzalimi binatang serta tidak menimbulkan rasa kecilhati para guru vegetarian yang ada.

Dengan keputusan perit itu, saya didamaikan dengan satu penyelesaian, mungkin masjid sekitar sekolah yang berdekatan boleh membantu. Dan kerananya jugalah saya sempat menziarahi dan mengenali beberapa masjid terdekat dan berinteraksi dengan jawatankuasanya.

Apapun kekangan masa dan prosuder menjadikan saya selesa meneruskan program sembelihan ini dengan teori dan objektifnya. Namun sesi praktikalnya masih lagi ada dengan jamuan ala-western food yang dinikmati para guru dan pelajar muslim serta Bakti dihari jumaat yang ceria itu.

Terima kasih kepada semua yang terlibat membantu dan menjayakan dan tidak lupa juga ucapan terima kasih kepada ayam2 yang sanggup terkorban.

Antara gambar foto sesi praktikal makan ayam di surau SXI.


Bersemangat dan penuh kebuluran, pelajar yang hadir memeriahkan program.


Begitu juga rakan guru, dengan mulut yang masih penuh, mereka memuji penganjuran program dan memintanya diadakan lagi. Tak pastilah program praktikal korbannya atau praktikal makannya. Apapun layannnn ayammm dulu !


Nasi Goreng Special, sumbangan dari Kantin sekolah yang dermawan.


Coleslaw yang lemak berkrim dan diminati ramai. Licin tanpa perlu disental lagi.



SXI Fried Chicken yang awesome dan lazat. Rugi sesiapa yang tak rasa.

No comments:

Post a Comment