Sunday, November 21, 2010

Puasa 9 Zulhijjah Haram ???



“Tepat gelincir matahari petang tadi, bermulalah perhimpunan agung umat islam yang mengunjungi baitullah untuk mengerjakan haji, hari ini mereka memulakan acara kemuncak perhimpunan raksasa umat dengan berkampung dipadang arafah sebagai symbol ketaatan dan penyerahan diri kepada tuhan yang maha esa.” lancar pemberita bulletin perdana TV3 di malam itu membacakan ulasan beritanya diselangi dengan rakaman dan lintas langsung temuramah dari tanah haram tersebut.

Berdesing telinga Mak Temah mendengarnya. “Ini yang aku tak suka ni !, Selalu sangat macam ni , kita dah rancang nak puasa arafah esok hari ….. melepaslah, kerajaan pun satu, buat kalender langsung tak nak ikut waktu mekah, kan mekah tu kiblat umat islam… macam mana la orang2 jabatan agama tu kerja…”ngomel mak temah menzahirkan rasa terkilannya malam tu, usianya yang sudah meningkat senja memotivasikan dirinya untuk memperbanyakkan ibadah, namun kekhilafan setengah pihak sebegini menyebabkan dirinya terlepas peluang agung menambah pahala.

Yalah Mak, kak long pun sama, pernah sekalai tu, dah bangun sahur dan niat puasa arafah baik2, tapi bila tiba kat sekolah semua kawan2 pakat berbuka dan sebut takde guna dah puasa hari ni, puasa arafah sempena wukuf di mekah, kalau wukuf dah lepas, takde maknanya puasa … mungkin boleh jatuh haram pulak sebab berpuasa dihari raya. Patutnya hari ni dah raya haji la, malu kak long, cepat2 sembunyi dan batalkan puasa … sampuk kak long arifah mengiakan ngomelan ibunya. Perasaan aib dan segan seolah masih tersimbah panas ke ruang wajah maruahnya.

Bagaimana pula anda ?

Adakah kita juga menjadi mangsa keadaan seumpama ini ?

Dua kerajaan gajah bertempur meletakkan takwim, kita kancil pula mati terhimpit ditengahnya, terlepas ruang dan peluang beribadat.



Asas prinsipnya mudah, semudah ajaran islam yang ringkas dan bersesuaian dengan segenap lapisan usia dan masyarakat, merentasi budaya bangsa dan geografi kaum.

Islam ditegakkan berdasarkan ilmu bukannya sentimen emosi, islam agama realiti bukannya fantasi, ia praktikal dan mudah difahami bukannya mitos penuh teka teki, dan islam agama ilahi milik tuhan bukannya kiblat buta pada mana2 pemimpin ataupun negara bangsa.

Mungkin saya melihat isu ini melalui beberapa sudut pandang berbeza :

1. Puasa Sembilan Vs Sembilan Puasa

Berdasarkan hadits yang tsabit (sah) dalam riwayat Ahmad dan Nasa’i dari Hafshah radhiyallahu ‘anha:

الْحِجَّةِ وَيَوْمَ عَاشُورَاءَ وَثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ َ أَنَّ رَسُولَاللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم كَانَ يَصُومُ تِسْعًا مِنْ ذِي

“Bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam biasa berpuasa sembilan hari bulan Dzulhijjjah, hari ‘Asyura (10 Muharram) serta tiga hari dalam setiap bulan.”

Ternyata jelas melalui hadis rasulullah ini menyatakan tentang kemuliaan puasa sembilan hari dibulan zulhijjah, lafaz TISÁN yang bermaksud sembilan hari dan bukannya TASIÁN yang bermakna hari kesembilan di dalamnya membuktikan kewajaran pandangan ini.

Ramai antara kita yang hanya ingin mengambil kesempatan mudah dalam beribadat dan tidak mengaplikasinya berdasarkan ilmu dan dalil agama, maka kita lihat ramai yang berlumba2 untuk memprogramkan ibadah bermusim dan bukannya bervisi dan berkualiti.

Ketetapan puasa hanya pada 9 zulhijjah sahaja seperti inilah yang biasanya menyebabkan pesimis ibadah dan salah sangka. Sekiranya kita mahu benar mahu mengamalkan sunnah rasulnya, keluarlah dari kepompong ibadah program sebegini, tukarkannya dengan ibadah ilmu dan kesedaran.


Bukankah Rasul juga ada bersabda :

صِيَامُ يَوْمِ عَرَفَةَ يُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَةَ وَالْبَاقِيَةَ

“Berpuasa pada hari ‘Arafah dapat menghapuskan dosa di tahun yang lalu dan setelahnya.” (HR. Muslim)

Bukankah hadis ini menjelaskan rasul mengalakkan kita melebihkan hari 9 zulhijjah ini dalam peribadatan puasa dan memberikannya keistimewaan dengan kemuliaan wukuf di arafah ? Inikan tanda puasa 9 zulhijjah sahaja sudah memadai.!!

Benarkah begitu .....

Allah lebih mengetahui tatkala rasul meluncurkan tinta bicaranya yang akhirnya tertulis dan tersebar keseluruh buana ini, dan lafaz rasul menyatakan secara jelasnya sebagai puasa arafah dan bukannya puasa 9 zulhijjah. !!

Mungkin sang murabbi agung ini sudah mendapat visi perselisihan umat diakhir zaman nanti yang berlainan sempadan geografi dan melata penganut islamnya ini, tatkala wukuf dilaksanakan di arafah mungkin dinegara yang berjauhan tempat terbit hilal anak bulannya masih menunjukkan tanggal 8 zulhijjah. Maknanya puasa arafah di mekah bersamaan 8 zulhijjah dinegara lain.

Dan ini juga bermakna sesiapa yang berpuasa 8 zulhijjah akan mendapat pahala sunat puasa arafah dan siapa yang berpuasa 9 zulhijjah pula mendapat pahala sunat puasa sembilan hari awal dibulan zulhijjah.

Jadi, kenapa perlu melepaskan peluang ibadah keemasan seumpama ini hanya dengan andaian cetek ilmu dan malas bertanya ?

Alangkah ruginya kita.....

No comments:

Post a Comment