Thursday, December 9, 2010

Salam Hijraturasul



Salam Maal Hijrah.

Salam ingatan buat semua.

Ingatan untuk kita sentiasa memperbaharui tekad dan keazaman dalam kehidupan ini.

Di setiap selekoh kehidupan, Allah akan sentiasa memboncengkan kita dengan peringatan dan pengajarannya agar kita sentiasa beringat dan memilih kejayaan.

Imbas kembali diari lama yang berlalu pergi, seawal muharram kita disemarakkan api perubahan dan keazaman dengan kedatangan hijrah rasul. Bersatu mempertahankan iman dan bersedia mendada pengorbanan.

Bersilihnya kedatangan rabiul awal yang mengkaryakan episod lakaran kelahiran insan agung penyelamat umat dengan maulidurrasul yang membumbui jiwa kita dengan kesyukuran dan kegigihan taat. Sesungguhnya kita ada rasul yang mampu diteladani dan ada penyelamat yang mampu digantung harapan syafaatnya nanti.

Seterusnya kalender besar insan mencoret tarikh rejab, syaaban dan ramadhan yang merangkai ertikata bulan ketaatan dan perhambaan yang penuh keajaibannya.

Dengan zulhijjah membarisi latar terakhir takwim , kita diungkapkan allah dengan peringatan taat, korban dan pasrah hanya kepada allah semata2.

Walaupun diari hijrah setahun yang lalu telah selamat bersemadi di khazanah waktu, namun ruh perjuangan rasul yang meniupkan semboyan kegigihan dan kepasrahan pada tuhan sentiasa mengalun segar di kelopak telinga pendengaran insani.

Dengan lenggok perjuangan dan pengorbanan inilah kita perlu sentiasa bermuhasabah dan memperbaiki diri.

Benarlah : Dengan Memperingati Pengajaran Kehidupan ini akan Mematangkan manfaat untuk umat sejagat.

No comments:

Post a Comment