Saturday, December 25, 2010

Selamat Menyambut Krismas

Detik 25 Disember semakin hampir.

Detik yang saban tahun ditunggu penuh ghairah oleh para penganut Kristian seluruh dunia.

Detik yang menyaksikan lanskap kotor kebejatan akidah manusia yang terpesong akhirnya terhias indah dengan kelahiran sang penyelamat umat Nabi Isa a.s.

Detik yang juga bakal menjadi mercu tanda kemeriahan yang paling gemilang sepanjang tahun apatah lagi perayaan meriahnya bakal dilanjutkan dengan kunjungan tahun baru yang serba baharu.

Tapi buang tabiatkah saya bila memulakan entry ini dengan ucapan salam krismas untuk antum saudara muslimin semua.

Harus dan harmonikah lafaz salam dan krismas ini untuk digabungkan bersama2.

Salam yang bermaksud ucapan selamat dan doa kesejahteraan islam, mungkinkah kita cemari dengan lafaz X’mas yang melambangkan kesyirikan, pemujaan salib dan kebobrokan akidah.

Bolehkah ianya kita santunkan dengan penuh hormat dan baik untuk kita lafazkan pada non muslim khususnya para penganut kristian di luar sana sebagai tanda penghargaan dan baik budi kita.

Saya sebenarnya bukanlah ingin membawa semua untuk menelusuri tempo dan rentak perbahasan fuqaha’ tentang isu ini, apatah lagi kehadiran krismas ini pastinya terus memaksimakan perdebatan isu biasa yang tak pernah tamat antaranya pemakaian topi santa, ucapan merry krismas, menziarahi rakan sejawat yang beragama kristian dan lain2 isu yang seangkatannya.

Ianya isu lama yang sepatutnya telah kita noktahkan prinsip dan pemahaman dasarnya.
Islam agama mulia dan seharusnya kontra dan berbeza dengan selainnya.

Tapi sedarkah kalian, CHRISTMAS juga membawa membawa maksud KELAHIRAN NABI MULIA ISA AL MASIH yang kita umat Islam dan seantero dunia mengkaguminya.

Kelahiran yang memecahkan kesongsangan fitrah dan akidah umatnya kearah mengabdikan jasad dan nurani kepada tuhan pencipta yang bersih dari segala penyelewengan. Betapa besarnya pengorbanan nabi istimewa nabi ini dalam menongkah arus menyaingi segala dugaan bangsa pembunuh nabi2 atau BANI ISRAEL yang ditaklifkan menjadi umatnya.

Atas pundaknyalah, tugasan mengislahkan masyarakat bukannya mudah. Mempatrikan semula kesucian agama disebalik hiasan dunia yang mempesonakan juga bukanlah perkara yang mudah. Ia memerlukan kekuatan, keazaman, keberanian, kebijaksanaan dan bantuan terhebat dari Allah yang maha esa.

Dan nabi ISA BINTI MARYAM ini juga merupakan antara susunan terutuh dalam organisasi kenabian yang dinobatkan sebagai ULUL AZMI.

Oleh itu, alangkah baiknya jika KRISMAS yang mendatang ini kita cuba mengenali tokoh terbesar ini dalam kacamata Islam yang sebenar tanpa dipalsukan dengan propaganda kristian yang tersasar. Sudahkah kita menggali maklumat terbaik dan tersahih bersumberkan agama yang sebenarnya dalam memahami susuk manusia agung ini.

Sayangnya, entah berapa ramai di antara kita yang mampu berdiri tenang mendepani soalan, KAMI DENGAR UMAT ISLAM MENCACI DAN MENYATAKAN PERKARA YANG KARUT TERHADAP NABI KAMI, SIAPAKAH ISA PADA PANDANGAN KAMU ?

Sedangkan inilah soalan yang dijawab tenang oleh Saidina JAAFAR AT TAYYAR ketika diajukan soalan provakasi Musyrikin Quraisy didepan Raja HABSYAH, an NAJASHI. Soalan yang cuba memerangkap persengketaan kebencian antara umat akhirnya dijelaskan secara terang dan tenang berdasarkan firman tuhan yang serba benar.

Benarlah, ISA AL Masih itu hanyalah seorang hamba Allah yang diistimewakan sebagai Kalimahnya, tanda kekuasaan Allah yang mencipta manusia tanpa syarat dan tanpa sebab musabbab, lahir tanpa ayah, menjadi ikutan dalam kebaikan, berbakti kepada bondanya MARYAM al Batul,diangkat menjadi Rasul pembawa kedamaian dan keselamatan. Membenarkan akidah tuhan yang esa, diangkat kelangit dalam misi akhir yang belum selesai dan ditugaskan memimpin kebenaran diakhir zaman memerangi Dajjal dan tenteranya yang menggila.

Inilah antara maksud petikan surah MARYAM yang sepatutnya bertunjang dalam akidah islamiah kita tanpa perlu menghadirkan krismas dengan semangat permusuhan dan menjauhi urusan dakwah terhadap bukan islam.

Moga kehadiran krismas kali ini mengubah tahap persepsi kita dalam memperjuangkan agama.

Agama Islam bukan agama kebencian tapi agama CINTA dan Kedamaian.

Mungkin sampai sudah masanya kita mengenali dan terus mendalami karya2 AHMAD DEEDAT
dalam menyediakan kalungan mutiara ilmu yang bersih dan mesra dakwah terhadap bukan islam ini.

Selamat Menyambut Krismas Dengan Penuh Kesedaran Islam.

No comments:

Post a Comment