Monday, December 27, 2010

Syoknya Krismas !



SYOKNYA KRISMAS.

Spontan terpacul kata2 tersebut dari bibir seorang pelajar saya.

Kata2 yang tanpa sengaja terucap tatkala menyaksikan kemeriahan sambutannya dalam dingin salju yang membahang dalam suhu yang terendah, kagum dan teruja dengan putihnya salji yang menderu turun merimbunkan keputihan di serata tempat.

Seronok dengan pemandangan orangan salji yang berdiri utuh menyaksikan peperangan olok2 bola salji antara anak2 kecil yang kegembiraan. Gembiranya Krismas … dan tanpa sedar ucapannya dilirik tajam pandangan mata rakan2 sekelas yang terasa bingit digigit kontra pandangannya.

Ustaz, bolehkah kita merayakan KRISMAS dan merasa seronok di perayaan ini? Bukankah kita orang Islam diminta membenci KRISTIAN dan penganutnya ??

Saya membatukan diri seketika. Seakan membiarkan sahaja persoalan tersebut dipupuk angin bayu yang berlalu dicuping telinga.

Ustaz, meriah betul sambutan Krismas ini, berbeza dengan AIDILFITRI kan. Syoknya kalau dapat sambut raya macam suasana KRISMAS ni, kan ustaz..

Saya menoleh kearah mereka sejenak dan spontan berkata : BETUL3 …. SALAH !!! persis ikon kartun nasional upin dan ipin, yang sejenak juga menggamit perhatian mereka kepada saya.

Manakan sama ISLAM dan KRISTIAN.

Islam agama tuhan, kristian hanyalah ciptaan manusia.

Islam agama yang adil tetapi kristian menampilkan ketidaksamarataan.

Islam menandakan keagungan pencipta tetapi Kristian menampakkan kelemahan idealogi ciptaan manusia yang terdedah disana-sini kepalsuannya yang cuba disembunyikan.
Lihatlah, perayaan KRISMAS yang mereka sambut juga menampilkan kelemahannya.

Dalam keseronokan Krismas yang kita saksikan hari ini dan kemeriahannya, ia hanyalah pameran kosong dan non reality yang ditanggapi oleh jutaan penganutnya. Salju putih dengan pohonan RU yang melingkari keajaiban sambutannya hanya dapat dirasai hanya sebilangan kecil penganutnya, bahkan yang lainnya hanya merasai sisa sejuk dan panas yang berpanjangan.

Dengan menggunakan kalender masihi yang berpandukan matahari, cuaca alam telahpun diformat sama sepanjang abad. Dengan itu, kedinginan KRISMAS yang dirayakan hanyalah retorik sambutan yang hanya meliputi 1/3 umat kristian yang mendiami kawasan eropah yang terdedah dengan musim sejuk sekarang ini, namun selebihnya sama sekali tidak ada.

Mungkin yang ada hanyalah kapas putih yang ditaburkan disinggahsana pohon RU palsu yang sengaja dipamerkan ditengah pasaraya cosmopolitan bagi membangkitkan citra krismas yang sama. Tapi sayangnya ianya PALSU.

Lalu, ini seolah2 menandakan ketidak adilan agama dan juga pemalsuan rayanya.

Tapi ISLAM membawakan AIDILFITRI dan RAMADHAN dalam tempo berbeza dan penuh keadilan.

Dengan bersendikan bulan sebagai kompas takwimnya, kedatangannya sentiasa berbeza saban tahun, bukan sahaja dinegarakita bahkan diseluruh dunia. Ianya merentasi musim dan geografi masa.

Kekadang kita dipagut hangat mentari seawal Febuari dengan takwim solatnya sentiasa lewat dari kebiasaan, namun dilain masa kita digigit pula dingin tengkujuh Disember yang memberikan keringanan dalam waktu berbuka yang lebih awal dan anjal.

Dan mungkin teropong kita ke negara2 empat musim ini boleh membantu kefahaman kita, kawasan yang sentiasa berbeza suhu dan hawanya juga tempoh waktu siang dan malamnya memberikan keringanan kepada para umatnya secara adil dan bertimbang rasa, mungkin kali ini kita diminta bersabar dengan tempoh puasa yang panjang dalam terik mentari yang panas namun dilain masa kita bersyukur dibalut sejuknya musim dengan tempoh yang lebih pendek. Dan tanggal yang sama saudara kita dilain tempat pula merasai panasnya hawa.

Adilkan Islam…. ! ujar saya menamatkan sketsa soaljawab penuh prihatin dan ingin tahu terhadap agama ini.

Moga ia membibit rasa bangga pada agama tanpa merasa cuak untuk terus membaiki diri.

No comments:

Post a Comment