Wednesday, December 1, 2010

Praktikal Sembelihan 3



Mencongak hari sebelum cuti sekolah sesuatu yang bukannya menyeronokkan.

Hari2 terakhir persekolahan bagi seorang guru biasanya terisi dengan kerja-kerja pengkeranian yang tidak kunjung habisnya.

Segala data aktiviti yang berlangsung setahun perlu didokumentasikan, termasuklah juga perancangan tahun akan datang serta bajet yang sudah dan akan digunakan. Semuanya memerlukan perincian dan maklumat yang dikemaskinikan teliti untuk kemudahan rujukan di masa yang akan datang.

Dengan sisa masa yang masih berbaki sebelum cuti dan menunggu kedatangan hari raya korban, sekolah kami di ST Xavier sempat mengadakan praktikal sembelihan. Ianya berlangsung sederhana dengan kekangan aktiviti dan campurtangan pentadbiran yang perlu ditangani sewajarnya.

Alhamdulillah, akhirnya semuanya terlaksana dengan sebaiknya.

15 kilometer dari sekolah saya, berjiran dengan rumah lagenda seniman agung P. Ramlee tersergam sebuah sekolah bestari yang menempatkan para pelajar elit terkawal pencapaian akademiknya, itulah SMK Abdullah Munshi yang sentiasa menjadi tempat jatuhnya pemerhatian dan pemantauan para pegawai JPN bagi memastikan kejayaan prosese pendidikan di pulau mutiara ini.

Dan di sekolah ini jugalah isteri saya merupakan salah seorang warga pendidiknya merangkap Ketua Panitia Pendidikan Islam yang berkapasiti 8 orang tenaga penggerak yang mempunyai beragam kemahiran dan kebolehan.

Dan alhamdulillah ternyata mereka berjaya melaksanakan PRAKTIKAL SEMBELIHAN ini dengan penuh bergaya dan berjaya.

Dengan sample ayam untuk dikorbankan berjumlah 40 ekor, tiada seorang pun pelajar terkecuali dan duduk hanya mencuci tangan kecuali setelah mereka sendiri secara langsung terlibat dalam acara menyembelih, memegang, mencabut bulu , memotong, menghidupkan bara, memanggang dan menikmati hidangan rohani berbentuk bimbingan dan tatacara serta pengajaran dari sembelihan juga akhirnya bersama menikmati santapan fizikal yang mengenyangkan dan membangkitkan aroma selera yang mengasyikkan.

Tahniah kepada para penggerak majlis yang terdiri dari para ilmuwan pendidik islam yang berpengalaman dan berkebolehan memimpin dan mengarca acara tersebut hingga berjaya dan wajar diteruskan lagi.

Terima kasih kepada Ustaz Khairul Asfani, Ustaz Khalil, Ustaz Adham, Ustaz Hafiz, Ustazah Shamilah, Ustazah Wan Adilah, Ustazah Azidah, Ustazah Khairunnisa’dan semua guru yang terlibat.

Antara beberapa candid gambar yang sempat dirakam. Sengaja saya sertakan sebagai pembakar semangat untuk saya melaksanakan sendiri program sebegini dengan lebih berjaya dan berkesan.





No comments:

Post a Comment

Post a Comment