Tuesday, May 17, 2011

Selamat Hari Ibu


Syahdu ditangkai hati tatkala saya dikerumuni anak-anak kecil saya berkomplot di satu hari.

Kesempatan masa diwaktu petang dimanfaatkan sebaiknya2 oleh anak saya untuk memasang konspirasi.

Abah... Kami nak buat suprise untuk mama di Hari Ibu nanti, jelas Anis anak kedua saya dalam kelancaran bahasanya. Sememangnya dia anak yang bijak dan petah berkata-kata lebih dari yang lain.

Abah tolonglah kami untuk beli hadiah nanti ... sambungnya sambil adik2 yang lain mula memasang telinga dan menerpa saya.

Auni pun nak belikan hadiah untuk mama, sebelum itu kami nak buatkan kad ucapan buat mama juga ujarnya dibuai ceria. Lagaknya mengambil pen dan kertas melakar kata2 dikad ucapan terus ditiru dua lagi anak kecil saya spontan seperti dipetik suis automatik.
Sememangnya anak ini umpama guru kecil kepada dua adiknya lantaran umur yang tidak luas jarak batasnya.

kami nak buat kad ucapan untuk mama ... jerit mereka menggamatkan petang itu, kehangatan petang terasa sirna sementara.



Kami pun nak beli kek untuk mama jugak la abah, tolong belikan ya, nanti kami bagikan duit untuk abah. duit kami tak banyak, tapi kalau RM5 sorang boleh ya , cadang anis bernas sambil menguit sang abangnya Anas untuk segera memberi persetujuan.

Anas dengan watak selambanya terpinga2. Ya lah2, anas pun bersetuju. jelasnya.

Oklah semua, esok kita buat suprise untuk mama ,... tapi semua kena berjanji untuk jadi anak yang baik, tak bergaduh, selalu tolong mama dan temankan mama selalu ya. Saya mengutip sedikit kesempatan terluang untuk menyulam nasihat, moga ingatan pada hari ibu ini mendewasakan ingatan mereka pada PUSAT kebaikan ini, mengingati jasa ibu yang melahirkan dan membesarkan mereka.

Moga kamu semua menjadi anak yang soleh dan solehah, Amin ya Allah.

Gema doa bersarang dirongga hati. Moga Allah perkenankan.

No comments:

Post a Comment