Sunday, April 1, 2012

Dramatik Alma (3)



Alhamdulillah, kawan !

Aku sampai di sekolah dengan para pelajar sudah berhimpun di tengah laman ilmu menanti ucapan dan pengumuman terkini dari para guru pentadbir.

Makluman Pertarungan Terakhir Bolasepak petang ini juga disensasikan penuh cermat oleh guru bertugas untuk mengapungkan emosi warga smk alma ke angkasa semangat. Pantas ia disambut dengan sorakan dan tepukan yang mempotretkan warkah gembira.

Seperti biasa, para pemain bolasepak pula berkumpul seketika di perdu pondok ilmu untuk menerima amanat dan teknikal ringkas perjalanan pertandingan hari itu.

Tiba2, Ustaz Fauzan seorang kawan yang juga penasihat bersama bolasepak ini mengambil inisiatif untuk mengadakan solat hajat berjemaah.

Berkumpul dalam komuniti kecil yang mempunyai hajat yang sama, mengintai harapan yang sama dan bermimpi perkara sama amat menyenangkan. Semuanya seakan mudah, penuh kesatuan dan kejap tali kerjasamanya.

Tenang kami mengangkat takbir, merafak puji dalam qiam, pasrah dalam rukuk dan menghina diri dikala sujud amat mengharukan. Usai salam kami berdoa panjang memohon bantuan.

Kami bersalaman dengan azam yang sudah membara hingga kehujung hati.

Kesempatan itu, sempat kami gunakan untuk menyuntik kesedaran agama kepada warga bola yang kadang2 terhanyut dari objektif sukan dan kesihatan sebagaimana yang digariskan Islam. Mudah bercakap pagi itu tika harapan dan pergantungan untuk tuhan begitu memuncak. Cepat rasanya pelajar menginsafi dengan hati yang begitu pasrah mengharap. Moga mereka kekal bermotivasi.

Aaah, drama kali ini sungguh mengasyikkan.

No comments:

Post a Comment