Saturday, April 7, 2012

Membelai Syukur

Hey Kawan,

Sudahkah kalian bersyukur pada tuhan hari ini ?

Apakah tanda kesyukuran itu ya, adakah anda berterima kasih dengan sepenuh jiwa buat segala rezeki dan nikmat yang dikurniakan tuhan, atau mungkin saudara kini cuba melaksanakan ketaatan dengan lebih gigih untuk membalas segala jasa sumbangan ilahi yang tidak terkira banyaknya, atau ... mungkin juga kalian telah membahagikan harta kekayaan nikmat tuhan ini untuk dikongsi bersama mereka yang kurang berkemampuan.

Atau... kalian sengaja mengangkat tangan dan senyum untuk terus membahagiakan hamba2 allah yang lain sebagai tanda kesyukuran itu atau kalian sengaja meringankan tangan dan tenaga untuk membantu dan membahu mereka yang memerlukan setiap masa.

Atau ...

Cukuplah kawan , aku tak perlu tahu apa yang kalian kerjakan. Bukankah semuanya telah dicatat malaikat tuhan untuk menjadi hujjah di akhirat nanti. Moga kita sentiasa menjadi manusia istimewa dengan pilihan tuhan untuk sentiasa bersyukur. Bukannya ramai yang terpilih untuk bersyukur ??? Bersyukurlah kita untuk terpilih menjadi pensyukur.

Tahukah kalian, Rentetan kejayaan semalam, aku terharu.

Entah dari sudut mana munculnya provokasi dalaman diri yang amat menginsafkan aku.

Berhakkah aku menerima nikmat kemenangan ?

Siapakah aku untuk diberi kemenangan ini ?

Konsistenkah amalan dan ibadatku untuk mendapat nikmat kemenangan seumpama ini ??

Aku terduduk, mataku seakan berkaca menyambut monolog ikhlas yang terzahir pada bibir munajatku lewat solat asar tempohari.

Ya Allah, aku akui kelemahanku setiap masa.

Aku malu dengan sekian banyak dosa penderhakaanku padamu tuhan saban waktu.

Aku insafi kekuranganku dalam ibadah dan amal soleh.

Aku bukanlah hamba yang terbaik. Aku hiasi diri dengan pelbagai kejahatan.

Terasa aku sememangnya tidak layak untuk menerima nikmatmu ini !

Telah pelbagai nikmat yang engkau berikan gagal aku syukuri sewajarnya.

Dan aku tak tahu bagaimanakah lagi aku mampu mensyukuri nikmat kejayaan yang telah engkau berikan ini, tuhan.

Aku menghimpun kudrat suara. Namun hampa. Hanya Hati yang mampu berbicara.

Dalam sunyi aku berseru dengan doa titipan rasul buat sahabatnya Muaz bin Jabal : Allahumma Ainni ala zikrika wasyukrika wahusni ibadatika Ya Allah.

Ya Allah, Bantulah aku untuk mengingatimu tuhan, mensyukuri nikmatmu tuhan dan tega beribadat untukmu tuhan , sepanjang hayatku ini . Amin ya Rabbal A,lamin.

Sebelum pulang dipetang hari itu, aku disapa rakan seperjuangan pengendali bola sepak sekolah En Nizar yang kini diamanahkan untuk membawa Pasukan Sekolah Alma ke pertandingan peringkat negeri. “ Ustaz, saya nak ustaz terus jadi pengurus pasukan bolasepak sekolah untuk peringkat negeri nanti ya !! Macamana ustaz boleh ke ? Apa keputusan ustaz .... “

Pertandingan bolasepak peringkat negeri pula !!?

Aku terbayang komitmenku dalam pandangan yang berbelah bahagi.

Apa seharusnya keputusan ku kawan .....??

Bolehkah kalian membantuku .

No comments:

Post a Comment