Saturday, April 7, 2012

Yusof Qaradhawi di Sabah


Siapakah yang tidak mengenali sosok tersohor ulamak besar dunia ini.

Seteguh namanya yang di sanjung massa dengan ketegasan ilmu bersulamkan komitmen perjuangan yang obornya tidak pernah padam dari pertuturan tokoh ulung ini yang telah beberapa kali menempah sel penjara untuk menyahut seruan nabi bagi berkata yang benar walaupun terhadap pimpinan negara yang angkuh dan salah.

Dan seutuh itu jugalah tersergam agam sebuah binaan nun jauh dipenjuru kanan peta malaysia yang memetakan pekan telupid sebagai antara titik koordinat tengah penghubung antara Kota Kinabalu dan Sandakan. Pekan kecil yang menempatkan bilangan penduduk yang kuantitinya gagal mencapai tahap bandar sekalipun dan tiada suatu keunikan pun untuk mempopularkannya dalam carta tempat pelancongan yang perlu dilawati di sabah.

Namun, entah dari siapa cadangannya dan entah dari mana ilhamnya, tiba2 terpacul signboard kukuh yang mencatatkan realiti sebuah kebenaran : MASJID JAMEK YUSUF AL QARADHAWY, Pekan Telupid.


Moga ianya mampu mengumpulkan para pencinta ilmu dari segenap pelusuk dan dimanfaatkan struktur bangunannya untuk mendaulatkan agama.

Moga ianya seindah namanya yang melakar manfaat kebaikan untuk setiap manusia yang dahagakan kebenaran.

No comments:

Post a Comment