Sunday, April 1, 2012

Dramatik Alma (4)


Fardhu jumaat dilunasi.

Masa pertandingan berbaki sejam lagi.

Aku mengorak langkahan roda jentera motorku menghala ke venue pertandingan dengan debaran yang bukan sedikit. Entah apalah sambutan buat pasukan pelawat seperti kami, pastinya kami akan di asak penyokong lawan bak semut mengerumuni gula.

Aku memasuki venue dengan para pemain sedang melakukan regangan.

Ketegangan yang tadinya meresahkan kini mula kendur.

Hakikatnya, gerombolan penyokong alma rupanya lebih menguasai sisi luar padang. Sememangnya fanatic orang kampong lebih senang dikerah daripada egois orang intelek untuk berkumpul dan bekerjasama. Buktinya sorakan suara penyokong alma akhirnya meneggelamkan teknologi HON angin dokongan penyokong tuan rumah.

Sokongan ampuh ini menambah keterujaan dalam drama kritikal yang semakin menghampiri kilmaksnya.

Tepat jam 4.00 petang. Pertandingan dimulakan. Alma mengasak sejak detik pertama permainan.

Kelebihan sebagai tuan rumah gagal dimanfaatkan sekolah sains. Mereka gugup digelanggang mereka sendiri.

Kesempatan ini digunakan pasukan alma untuk terus menggempur sisi kanan yang agak longgar hingga membawa gempita sorakan gol pendahuluan pasukan alma pada minit ke 10 lagi.

Gol semangat itu tidak memedamkan semangat pasukan alma yang semakin menunjukkan ketajaman taringnya. Pelbagai versi percubaan dihalakan kepenjuru kiri dan kanan gol lawan yang semakin menambah tekanan pemain lawan. Mereka seolah memperkemaskan barisan pertahanan dan mengumpul baki kekuatan untuk terus bertahan membenteng asakan yang beberapa kali hamper membolos jaringan lagi.

Namun, tamat masa pertama. Keceriaan terus bergayut di kem Alma.

Pasukan Sekolah sains gagal menyaingi kepantasan dan persefahaman alma. Walaupun gagal menambah jaringan, pasukan sekolah sains seolah buntu mencipta gerakan.

Baki perlawanan hanya tinggal barangkali 3 minit lagi. Keletihan sudah kelihatan dikem alma. Beberapa pemain mula mengangkat tangan kekejangan.

Sekolah sains tiba2 menggandakan asakan. Entah dari mana kudrat dan semangat yang tersuntik kepada mereka. Mereka pula mengasak kubu alma yang seakan sudah berpuas hati dengan gol tunggal itu diheret kehujung perlawanan.

Memang, bola itu bulat. Dengan gerakan pantas yang mengucar kacirkan pertahanan alma yang keletihan dan hilang posisi, rembatan kencang ke penjuru kiri gol sebelah atas menggamatkan kem sains untuk mengheret pertandingan ke masa tambahan.

Umpama mendapat tonik semangat, sains terus mengasak alma yang semakin parah dihimpit keletihan dan kekecewaan. Alma pula yang bertahan dan sesekali mengasak,namun kudrat pemain yang masih dihimpit percakaran kecewa dan saling menyalahkan tadi semakin tumpul dan tersasar serangannya.

Dramanya semakin menarik.

Berbalas serangan. Bertahan. Jatuh cedera. Melambatkan permainan. Semuanya menyuntik elemens suspen yang bukan sedikit untuk drama yang semakin menarik.

Akhirnya wisel pengadil menjadi penyelamat kedua pasukan untuk menghela nafas kelegaan buat seketika.

Saspens membawa aku kembali ke lensa drama, tayangan flashback aku tersungkur di trek hijau pagi tadi segera datang menghimpun aku ke penjuru hati, adakah pasukanku juga akan turut tersungkur hari ini ???

Saspen drama sememangnya mengujakan !

No comments:

Post a Comment