Thursday, February 14, 2013

Benci Kematian 2



Semalaman, aku diulit ilham.

Biduk hidupku mara ke samudera hitam, badai pesimis ini ganas membantai. Aku terhuyung haying memimpin kemudi. Samada aku harus tenggelam atau aku ingin bertahan. Dayung sudah ditangan, kemudi sudah berada dihaluan, biar layar patah seribu …. Tapi aku masih punya satu kekuatan..

Aku masih punya PILIHAN.

Pilihan untuk mati berjuang atau mati sebagai petualang.

Kematian tetap kematian…. Ia akan hadir juga tanpa diminta.

Setiap manusia pasti merasainya.

Dan begitulah aku…. Kenapa perlu PESIMIS pada kematian.

…………….

Aku segera menuju ke ufuk alam, memohon petunjuk membelai hidayah.

Aku mencari kalimat al-quran.

Aku inginkan ketenangan.

Tanpa dipaksa telingaku sayup dipanggil sang suara.

Harta manakah yang engkau lebih sayangi. Harta milikmu atau milik watan tetanggamu. Aku memilih hartaku bahkan sesiapapun akan mencintai harta miliknya sendiri. Lalu, sedarkah dirimu Tanya sang suara … hartamu ialah apa yang kau belanjakan untuk pelaburan hartamu di sana, malahan apa yang kau simpan hanya menjadi tinggalan buat zuriatmu yang entah akan mempusakainya secara jujur berbakti atau engkar berjoli. Ya, sayangilah harta mu !!

Sang suara bertanya lagi, kenapakah engkau sanggup meredah denai dan gugusan perbukitan hanya untuk pulang bercuti dikala raya. Sanggup engkau belah samudera jalan yang berbatu kilometernya, berpusing putaran jamnya, bertingkah ombak emosimu tatkala kesesakan mencuri sudut fokusmu … kenapa engkau perlu kembali lagi …. Dan lagi …. Dan lagi. Hanya untuk merasai azab dan sengsara rutin kepulangan perantauan yang rimanya sentiasa berlagu sama. Ya, jawapannya masih sama, disana ada harta kesayangan kita. Kita ada ibubapa yang merupakan harta kita yang paling berharga, kita juga masih mempunyai rumah ibunda yang tersergam agam sebagai harta jika orang tua kita sudah tiada, dan kita juga masih mempunyai nostalgia memori kenangan sebagai harta jika semuanya sudah berakhir noktah. Pokoknya, harta menguatkan keinginan kita untuk kembali, untuk berkorban dan untuk merasai peritnya perjalanan.

Ya, untuk harta kita sanggup berkelana kemana jua bisik sang suara lagi.

Tapi … apa maknanya ??

Manusia yang takutkan mati ialah manusia yang tidak bersedia…..

manusia yang tak memiliki harta ….

Dan manusia yang sentiasa tertipu.

Aaah, aku tidak mampu menanggapinya ?? jelaskan padaku sang suara !! batinku menjerit.

Rasulullah saw pernah bersabda : Permata keseronokan seorang mukmin ialah MATI (riwayat daruqutni).

Hidup ini bagi orang yang beriman umpama penjara, kita berada antara larangan dan suruhan, setiap detik ada tanggungjawab waktu yang perlu kita lunaskan. Kita juga akan bermandi peluh keletihan, mencari nafkah dan meladeni karenah manusia dan alam… itupun belum lagi melibatkan peperangan antara diri dan nafsu yang berpanjangan, tenggelam dalam angan dan harapan …. Kekadang diperkudakan pula oleh sang syaitan.



Tapi mati adalah masa untuk kerehatan selepas penat beramal, masa untuk berseronok menikmati pahala, waktu untuk santai melihat dimensi syurgawi, detik untuk membenarkan janji  tuhan izzati.

Jadi, kenapa perlu takut mati ??

Bersedialah. Perbanyakkanlah bekalan dengan beramal dan bersedekah.

Kita membina harta di Negara akhirat. Mengkoordinat antara istana dan perkebunan indah. Menyusun atur khazanah pahala yang tidak terhingga.

Bayangkan jika sudah menempah bilik disebuah hotel dan sudah disahkan. Yakinkah kita untuk bermusafir dan dihujung destinasinya akan tersedia sebuah inap untuk kita diami dan berhenti melepas lelah. Sudah pasti ya kawanku…. Kita sudah membuat tempahan dan pengesahan. Yang ada hanyalah kita dating check in dan mendiaminya.

Sukakah untuk kita ke sana jika semuanya sudah tersedia dan sentiasa menunggu kita ???

Mana ada manusia yang membenci harta ?? Dan disanalah harta sebenar kita !!

Harta keseronokan yang kita akan perolehi selepas mati ditambah dengan janji kerehatan dan ketenangan abadi yang tersimpul janji rabbani. Aaah alangkah indahnya .

Masihkah dirimu takutkan mati kawan ku ???  sayup bunyi sang suara menjauh…

Ya, dan aku sememangnya sedar.

Ajal manusia sememangnya sudah ditentukan.

Beratus penunggang menggunakan litar yang sama tapi tidak pernah menempuh dinding takdirnya, beratus yang lain melepasi hadangan ajal untuk mereka terus menyambung nafas, tapi seorang hamba ini ….. dalam ratusan yang lain, terpilih untuk bersujud ……

Sujud yang terakhir.

Siapa yang boleh menghalangnya.

Anggota PLUS yang bersungguh2 memberi isyarat amaran. ???

Atau terang neon amaran yang berkelip tanpa penat, ??

Atau kon2 hadangan yang membataskan ruang pergerakan. ??

Ya, tiada siapa yang mampu menghalang.

Memang ianya sudah ditakdirkan.

Takdir untuk bertemu ajalnya.

Suratan untuk membenarkan janji tuhannya.

Aaaah , kawan.
Aku semakin yakin !!!
Aku tidak akan takut mati lagi.
Tapi matilah idamanku kini.

Fokusku, ayuh bersama kita mencipta harta dihari kematian kita !!!

No comments:

Post a Comment