Thursday, February 14, 2013

Benci Kematian 1


Hey kawan,

Suis negatif masih terpasang di dinding hidupku. Hawa dinginnya pantas menggigit kulit aku dan memamahnya perlahan2 hinggalah ke sulbi hatiku. Aku tersepuk kepedihan.

Saat ini aku hanya memikirkan tentang kematian.

Penghujung kehidupan.

Pemusnah angan dan pemutus kenikmatan.




Terkadang aku ingin bangkit menguraikan cengkaman hitam ini, aku ingin bangun gagah dan ceria seperti dulu. Aku ingin tega bersyukur.

Tapi, hati kecilku seperti pasrah … redha … dan tekal memilih jalan suram ini. Aku terjerat dalam suratan harapan yang kelabu, dan aku seolah gembira di penjuru gelap ini.

Tiba2 aku teringat beberapa potongan nasihat yang sempat ke titipkan kepada beberapa orang sahabat. 

Persisnya seperti paku serpih yang dipulangkan kedulangnya. Atau mungkin juga ianya air tepukan tanganku yang terpercik ke mukaku sendiri.

Aku pernah ditanya dulu. Benar sememangnya aku masih belum melupainya. Aku dipinta nasihat berhubung seorang rakan yang asyik diburu lembayung maut disebalik tirai kehidupan. Begitu juga bila seorang pelajarku bertanya tentang rasa kematian yang semakin menghimpit dan menghampirinya, seakan maut menyorot matanya yang tajam untuk membaham rakus kehidupannya dan mencariknya bila2 masa.

Aku sedar aku pernah mengutarakan nasihat. Aku yakin aku sempat menitipkan pesan.

Tapi kawan, aku rasa aku kini pula yang berganti baton memegang giliran merasai renungan maut ini kepundak nyawaku. Aku serasa lemah, pasrah dan tak lagi bermaya.

Aku seakan tewas wahai kawan….

Adakah pesan untuk ku teman ??

Atau perlukah aku patrikan wasiatku disini …




Sebelum saat aku melangkah pergi …

Sebelum segalanya bertukar sejarah ….

Sebelum travelog mematikan langkahan …

Biar silam sahaja yang menguntum salam.

Tanda aku pernah bersama kalian…. Berkongsi rasa dan memintal pesan.

………. Biarkan aku pergi kawan !!......

………………..





No comments:

Post a Comment