Wednesday, March 31, 2010

Khatam Quraan



Hening malam dilimpah suram cahaya, angin semilir berlalu perlahan. Nafas malam ditarik lembut dan perlahan setenang lena tidur penghuninya.

Terjaga Comot si teddy bear dari lenanya, menguap dan menggeliat sedikit .. kemalasan, Bingkas dia bangun dari pembaringannya, kotak kayu mainan berunsur rotan itu agak padat berisi puluhan mainan rosak yang lain, ada kereta yang tercabut rodanya, ada spiderman yang terkoyak kangkang seluarnya. Berselerak kekabu keluar dari celahannya.

Dengan susah payah dia memanjat turun dari kotak itu, tangannya yang tidak berjari menyukarkan pegangannya. Menggelungsur dia turun dari kotak kayu permainan itu dengan diam dan penuh berhati2.

Aah … segar sikit udara disini, dah lama aku terperap didalam kotak itu, sambil dia cuba menghidu2 bau hamis dibajunya. Dah lama aku tak mandi, baju dan seluar pendek ini berbau peluh, mungkin kesan pelukan dan tumpahan air anak majikanku ini. Seingatku, hanya sekali aku pernah dimandikan, dalam baldi biru aku disabun dan dibersihkan. Wow, tika itu tak sangka pula aku masih hensem dan menawan. Hahaha, riangnya hatiku perasan.



Ha ! Berangan ya ? …. Tiba2 satu suara halus menegurnya.

Opocot !! Terkejut aku, apalah kau ni Miaw, lain kali bagilah salam dulu. Ni, terus sergah, kau ni Islam ke apa ?

Ketawa Miaw melihat telatah teddy bear putih itu, dialah kawan yang paling rapat dengannya, hadiah dari Mak Long Faizah untuk anis anak majikannku. Kalau dulu, Miaw hanya berseorangan, dia hadir ketika anas masih kecil, hadiah ulang tahun kelahiran keduanya, diambil diatas para pasaraya Giant di Karamungsing dahulu. Miaw jadi teman baik anas, dan dimana ada anas disitulah Miaw akan mengikut walau pulang ke rumah nenek dikedah sekalipun. Pernah dia merasa naik kapalterbang MAS itu dalam dakapan erat anas yang tak mahu melepaskannya.

Heheehe, saja je nak mengusik, kenapa ? tak boleh tidur ke ? Selalunya kau la yang paling lena tidur, macam si baby elephant Huggies tu, muncung Miaw melirik kepada Huggies yang tidur hanya berlampin, tanpa risau di gigit nyamuk dan dibalut sejuk.

Takpalah dia pakai pampers cantik, TIDUR LENA PAGI SENYUMAN … nyanyi Teddy Bear sambil membetulkan riben biru dikepalanya.



Apa yang ganggu kau tidur malam ni ? Cuaca dah tak panas sangat sekarang, petang tadi hujan dah turun lebat, kau lapar ke ? nak curi makanan kat dapur ya !! serkap Miaw mengacah jenaka.

Takdelah, aku sekadar terhibur melihat senyum tuan kita tadi, aku pasti dia sedang gembira, hatinya berbunga , aku boleh baca dari lirik sepet matanya tu.

Ya, aku pun sama, sejak maghrib tadi aku tengok dia serius mengaji, biasanya dia mengaji 3-4 mukasurat je, kenapa pula, ada kematian ke ?? Tanya Miaw ingin tahu.



Hish, takdelah kesitu pulak kau. Tuan kita dah khatam Quran malam ni, aku tengok sejak januari dia mula membaca albaqarah, dan hari ini dia dah habiskan juz amma, maknanya dalam 3 bulan dia akan khatamkan sekali quran. Bear kecil menjelaskan.

Yalah, aku pun selalu dengar dia mengaji. Dia niat untuk cuba konsisten membaca quran dan khatam 3 bulan sekali. Moga allah membantunya dan berkatkan kita kat dalam rumah ni kan…. Sambung Miaw sambil membetulkan silanya. Misainya yang terputus diusap perlahan.

Beruntunglah siapa yang makan dengan dia esok !! kata Teddy perlahan antara dengar dan tidak.

Kenapa pulak ? Miaw melemparkan pandangan hairan. Biasalah tu,habis membaca Quran kan nikmat tuhan, kalau dengan usaha kita sahaja takkan mampu, tapi dengan izinnya, allah memilih hambanya untuk taat dan bersyukur. Esok, biasalah kalau ustaz tu buat kesyukuran, belanja kawan makan dan sedekah apa yang patut, moga allah kekalkan dan tambahkan lagit. Bear membalas pandangan.

Oh, ya… aku ingat, kalau kat sabah dulu, dia selalu berlumba dengan ustaz norawi kan.
Khatam je quran, terus belanja kawan kesyukuran. War2kan sedikit secara tak sedar dan mengada2, moga yang baik dapat ditiru, yang dibuat jangan sampai mendapat celaka riak. Sambung Miaw nak menunjuk pandai.

Ya lah tu !! cebek Bear sambil kata2nya digangu tangisan kuat Alif kecil, mmm,dah pukul 4 pagi mesti nak minta susu lagi ni. Kejap lagi pasti Mama dia akan bangun.

Cepat2 ! Miaw …. Aku nak masuk tidur balik, esok kita sambung cerita lagi.

Lampu terbuka ….. Miaw dan Teddy bear terus membatukan diri macam patung.

Eh, mereka kan memang patung mainan.

No comments:

Post a Comment