Saturday, June 12, 2010

Bahang Piala Dunia Bermula


Kenangan Bersama Sahabat Seperjuangan di Bumi Jordan

Tanggal 11 Jun bersamaan kehadiran saya ke bumi Sabah ini, sepak mula Piala Dunia 2010 baru saja bermula.

Kehangatannya begitu terasa bila hampir semua orang memperkatakan tentangnya, majoriti kedai mamak, restoran bahkan pawagam mengambil inisiatif mempromosikan premis mereka dengan skrin besar melayang ketagihan dan emosi para peminat fanatik bola ini dimana-mana.

Sorakan sokongan bergema diseluruk ceruk kerusi kedai, begitu juga kutukan sinis dan bodoh juga bersiponggang dibibir peminat setia ini seolah2 hanya dia sahaja yang bijak dan mahir beraksi.

Terhibur dengan aksi perlawanan bolasepak ini sebenarnya tidak salah, apatah lagi turut sama bersukan menyihatkan badan dengannya.

Tapi dewasa kini, semakin ramai yang lebih gemar mengambil sikap negatif bersama kelonggaran riyadhah sukan yang dibenarkan tuhan ini, ada yang menontonnya hingga kelewat malam dan seterusnya dengan selamba rock meninggalkan solat subuh hingga ketengahari gajahnya.

Ada yang melalaikan diri dengan terus menangguh atau meninggalkan kewajipan solat fardhu ini.

Ada juga yang menempah dosa dengan mengutuk dan membazir kata dengan percakapan kotor dan mengarut. Perbuatannya ditonton contoh pula oleh sang anak yang ikut mewarisi sikap kotor ini merentasi generasi.

Dan yang lebih teruk alaf ini bila ada pula yang gemar dan mengizinkan diri dan masyarakat untuk terlibat dengan perjudian yang dihalalkan hanya beralasan sebiji bola dan kemeriahannya.

Dunia islam kini terjajah,pemikiran umatnya dibius dengan hiburan dan sikap tidak peduli dan berkemanusiaan, dan akhirnya agenda musuh ini melekakan kita dari isu ummat dan islam secara tanpa sedar.

Mungkinkah sekarang ini para thinker yahudi dan nasrani sedang mencatur agenda menghanucurkan ummat islam dikala kita leka dibuai aksi piala dunia. segalanya mungkin.

Oleh itu, marilah kita meletakkan sikap kita.

Mengambil yang sewajarnya untuk hiburan dan ketenangan diri. bukannya menjerumuskan diri kearah kefanatikan dan kelalaian diri dari tuhan pencipota.

Marilah kita berterusan mengunjungi rumah allah, menjalin silaturrahim, membuka al quran dan melayani bacaan dan maknanya, mempelajari ilmu dari sudut masjid mana sekalipun, menjaga tutur kata dan yang paling utama - mendahulukan urusan ALLAH dalam setiap pekerjaan berbanding urusan hiburan yang hanya berlegar sekitar bulatan BOLA.

Dahulukan solat, imarahkan masjid dan jadilah hamba ALLAH yang terbaik manfaatnya.

Itulah kesan demontrsai terbaik kita menentang segala zulumat kekejaman musuh islam, Yahudi dan segala agendanya.

No comments:

Post a Comment