Wednesday, November 3, 2010

Citra Anak Kelantan


Abah ! Kelantan menang Piala Malaysia 2-1. Begitulah ceria suara anak sulung saya memaklumkan berita yang sudah saya maklumi. Ia dikongsi tika kami sekeluarga menikmati hidangan tengahari ahad yang lepas.

Bahkan debaran kemenangan penuh aksi itu saya tatapi ceria depan kaca televisyen buruk rumah saya bersama adik ipar saya dari kedah yang merupakan penyokong tegar hijau kuning. Kekalahan Kedah pada perlawanan sebelumnya menjadikan dia penyokong tentera merah pula, kita sokong pasukan underdog dan pasukan yang tak pernah jadi juara – ujarnya.

Anak-anak saya terus bercerita dengan asyiknya. Mengenai kemenangan kelantan dan asyiknya mereka tiba waktu pulang keteratak nenda mereka di Guchil Bayam Kelantan. Suara riuh rendah mereka menjadi irama gembira yang saya nikmati tengahari itu, mungkin kesan biusan kemenangan semalam masih berbunga dihati saya.

Tapi tiba2, terasa makanan tengahari itu tersekat dihalkum. Terasa sukar untuk ditelan ke usus. Tak mungkin kerana saiznya, ianya sudah saya lumatkan dengan geraham tua yang banyak berjasa ini. Pijar mata saya merenung anak2 bertuah ini.

Cerianya anak abah bercerita pasal kelantan ya ! Tapi seorang pun anak abah tak pandai kecek kelate, ujar saya menghentikan seketika perbualan mereka. Mereka menoleh pada saya. Cuba menanti hamburan kata seterusnya.


Anak2 abah pandai cakap utara dan sabah, tapi tak seorang pun yang nak cakap kelantan dengan abah. Saya terus memprovokasi mereka.

Abah la yang tak ajar kami ….. seorang anak perempuan saya menyampuk.

Kami semua lahir kat sabah dan kat kedah, sebab tu tak pandai cakap kelantan. Sampuk seorang anak perempuan saya yang lain pula dengan pelat utara campur sabahan yang masih pekat berbaki.

Semua cakap suka beraya dan jumpa keluarga abah dan sepupu2 di kelantan, tapi semua tak juga pandai bercakap dengan bahasa kelantan. Dan kalau nak jadi ore kelate sejati, semua kena suka makan keropok lekor dan budu. Spontan saya membalasnya sambil mengingati betapa fanatiknya saya pada makanan tersebut walaupun sudah merantau sekian lama, teringat betapa terkialnya saya suatu hari menguli ikan dan tepung sendiri untuk membuat keropok lekor setelah diijazahkan resepinya oleh rakan ustaz dari kelantan yang membuka perniagaan keropok lekornya di tawau.

Hehe… kami memang suka makan keropok lekor, tapi tak suka makan budu !! Budu tak sedap! Abah pun bukan selalu makan budu. Bercakap pun bukan dengan bahasa kelantan selalu. Abah ceramah tak guna bahasa kelantan pun….Mereka pula memprovokasi saya.

Betul juga …. Kekurangan yang baru saya sedar sendiri selepas terlibat memantau dan mendedikasi kelompok pimpinan mahasiswa kelantan di UMS dulu.

Ternyata dalam satu program khusus anak kelantannya saya terkial berceramah, tergeliat lidah dan terkulat dalam mesej yang tersangkut ideanya bila saya cuba mengolahnya dalam loghat ibunda saya. Akhirnya saya tewas dan meneruskan ceramah selepas terlebih dahulu meminta permisi berbicara dalam nada yang lebih standard. Sejak hari itu, saya fobia untuk dipanggil bercakap didepan program khusus anak kelantan.

Usai makan saya berfikir semula.

Kemuliaan anak kelantan bukan pada loghat atau budunya. Bukan pada gedebe dan fanatiknya. Bukan juga pada asabiyah dan comel lotenya.

Tapi kemuliaan kita adalah pada kekentalan jiwa agama yang dititip begitu lama oleh para mujahid islam terdahulu. Perjuangan tok janggut dalam mendaulatkan islam dan meminggirkan ketuanan penjajah adalah semata2 untuk menunjukkan jatidiri islam ini harus menebal dan bercambah terus merentasi generasi.

Kerana itu juga, komitmen mendaulatkan islam bersama kepimpinan ulamak juga harus terus tega bersarang di sanubari tentera merah yang mampu membuka mata khalayak untuk menilai dan menghakiminya.

Hanya islam yang akan memuliakan kita.

Dan anak2 saya perlu dibentuk seiring jiwa beragama yang memuliakan tentera merah ini.

Persis kata saidina Umar al Khattab tatkala menerima kemuliaan memegang kunci kota Palestin : Islam yang memuliakan kita, siapa yang mencari kemuliaan bukan dengan agama ini, dia akan terhina.

2 comments:

  1. Assalamualaikum..tegur sikit, bukan bahasa Kelantan..rasanya lebih sesuai loghat@lahjah Qlate..hehe jgan marah.Nanti kena jual...cuti nanti kita jumpa,rindu lama tak bersua dengan anta.

    ReplyDelete