Monday, July 11, 2011

Bahana KUNING



Dari kejauhan saya mendapat berita sedih.

Berita penangkapan seorang kenalan lama di wilayah SABAH dahulu menganggu emosi saya.
Kenapa ?? Mengapa ?? Apa kesalahannya antara soalan yang bergema dibenak hati saya.

Penahanannya persis seorang pesalah jenayah berat yang menggugat negara.
Ditahan, digari, dibawa ke balai dan dilokapkan.

Apakah salahnya sahabat saya ini ???

Saya kenalinya sebagai seorang yang begitu istiqamah menjaga agama.
Tegas dan berani bersuara menyanggah penyelewengan.
Mesra dan santun melayani rakan dan taulan.
Walau terpaksa berdepan badai menggila.
Walau dihimpit masalah berjuta. Namun ketabahannya memotivasi dan mengujakan kita.




Anda tatapilah sendiri dan hakimilah :

Seawal jam 9 pagi tadi, saudara Lahirul Latigu tiba di lapangan terbang Kota Kinabalu setelah penat mengharungi himpunan BERSIH semalaman. Ketika itu beliau turut memakai baju BERSIH di lapangan terbang, tetapi tiada apa-apa masalah.
Kemudian, sekitar jam 4.30 petang tadi, KP Sabah Lahirul Latigu sedang minum petang bersama beberapa rakannya dengan memakai baju BERSIH.
Tanpa semena-mena, dia ditahan oleh pihak polis, dibawa ke balai polis Alamesra, dan kes berlanjutan hingga ke tahap begini.
Persoalannya, bukankah semua himpunan itu sudah selesai semalam, mengapa masih besarkan isu?
Adakah pihak tertentu berasa terancam dengan kebangkitan suara rakyat, khususnya di bumi Sabah ini?

P/s : Ketika mahu mengambil gambar di lokasi kejadian, beberapa pegawai polis menghalang kami daripada buat demikian. Persoalannya, mengapa takut jika buat perkara yang benar?

Sumber : Sahabat Blog Sabah


Salahkah berbaju KUNING ???

Mungkin yang akan tertawa nanti ialah para pencandu BUDAYA HEDONISME KUNING yang semakin menyebar virus gilanya ini.

Saya berdoa moga ALLAH mempermudahkan perjalanan sahabat saya ini dan memberinya ketabahan. Moga doa seorang sahabat dari kejauhan ini mampu membantu emosi dan rohaninya.

No comments:

Post a Comment